Hvorfor får man hold

0
76
Hvorfor får man hold

Hold er en smerte på siden av magen, og symptomene kan være verk, eller en skarp, stikkende smerte. Lær mer om hvorfor man får hold.

Hva er hold?

Det er oftere rapportert om hold på høyre side enn venstre. Hold oppleves vanligvis under langvarige aktiviteter, for eksempel løping, basketball eller sykling. Forskere i en studie fra 2014 fant at rundt 70 prosent av løpere rapporterte om hold i løpet av det siste året. Å holde seg hydrert, stoppe aktiviteten eller ta en pause for å gå, og tøye kan hjelpe på hold.

Les videre for å lære mer om hold og hva du kan gjøre for å håndtere eller forebygge dem.

Hvorfor får man hold?

Den nøyaktige årsaken til hold er ukjent. Noen studier viser at en bevegelse av blod til mellomgulvet eller musklene under fysisk aktivitet kan føre til hold. Men annen forskning viser at en irritasjon av slimhinnen i bukhulen og bekkenhulen kan være årsaken. Denne irritasjonen kan oppstå under fysisk aktivitet når det er mye bevegelse og friksjon i overkroppen. Idrettsutøvere rapporterer ofte smerter i skulderspissen sammen med hold. Dette kan skyldes at når mageslimhinnen er irritert, kan det føre til lokal smerte i forskjellige områder, inkludert skulderen. Men mer forskning er nødvendig for å finne årsaken til denne ekstra smerten. Å spise et stort måltid eller drikke sukkerholdige sportsdrikker kan også føre til hold. Yngre idrettsutøvere har større sannsynlighet å få hold enn erfarne idrettsutøvere. Men hold kan påvirke alle som trener i en lengre periode.

Hvordan behandle hold

Du kan prøve følgende trinn for å redusere smerte og løse opp hold:

  • Hvis du løper, kan du ta en pause eller redusere tempoet.
  • Pust dypt inn og sakte ut.
  • Tøye magemusklene ved å ha den ene hånden over hodet. Prøv å bøye forsiktig inn på siden der du føler holdet.
  • Slutt å bevege deg og prøv å trykke fingrene forsiktig inn i det berørte området mens du bøyer overkroppen litt fremover.
  • Hold deg hydrert mens du trener, og unngå sukkerholdige sportsdrikker hvis de irriterer magen.

En hold løser seg vanligvis på egen hånd i løpet av få minutter, eller etter at du har sluttet å trene. Men hvis holdet ikke forsvinner etter flere timer, selv etter at du slutter å trene, kan det hende du må oppsøke lege. Det kan være et resultat av en mer alvorlig underliggende medisinsk tilstand. Søk medisinsk akutthjelp med en gang hvis du opplever skarpe, stikkende smerter ledsaget av feber eller hevelse på siden av magen.

Slik forebygger du hold

For å forebygge hold må du unngå å spise tunge måltider eller drikke mye væske en til tre timer før du trener. Ta også følgende forholdsregler:

  • Øv på god holdning. Idrettsutøvere med avrundet ryggrad kan oppleve hold oftere.
  • Unngå mat med høyt fettinnhold og fiberrik mat før du trener.
  • Redusere lengden på treningen og øk intensiteten i stedet.
  • Unngå sukkerholdige drikker, eller alle drikker rett før du trener.
  • Øke treningsmende gradvis.
  • Hvis du er utsatt for hold, kan det være lurt å søke hjelp fra en fysioterapeut. De kan gjennomgå teknikken og holdningen din hvis de tror at det er det som gjør at du får hold.

Relaterte artikler:

Middag som forbrenner magefett

Mat før løp

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her