Hvorfor får jeg ikke sove

Har du problemer med å sove, våkner du utmattet eller føler deg trøtt i løpet av dagen? Slik gjenkjenner du symptomene på en søvnforstyrrelse og får den behandlingen du trenger.

Hva er en søvnforstyrrelse eller søvnproblem?

En søvnforstyrrelse er en tilstand som ofte påvirker din evne til å få nok søvn av høy kvalitet. Mange av oss opplever av og til problemer med å sove. Vanligvis skyldes det stress, reiser, sykdom eller andre midlertidige avbrudd i din normale rutine. Men hvis du regelmessig har problemer med å sove om natten, våkner og føler deg utmattet eller føler deg trøtt i løpet av dagen, kan det hende du lider av en søvnforstyrrelse.

Søvnforstyrrelser forårsaker mer enn bare søvnighet på dagtid. De kan ta en alvorlig toll på din mentale og fysiske helse, inkludert humør, energi og evne til å håndtere stress. Å ignorere søvnproblemer og lidelser kan føre til vektøkning, bilulykker, nedsatt jobbytelse, hukommelsesproblemer og anstrengte forhold. Hvis du vil føle deg best, holde deg frisk og utføre ditt potensial, er søvn av høy kvalitet en nødvendighet, ikke en luksus.

Å ha problemer med å sove ofte kan være en frustrerende og ødeleggende opplevelse. Du sover dårlig om natten, noe som gjør at du føler deg dødstrøtt om morgenen og energien du har, renner raskt ut i løpet av dagen. Men så, uansett hvor utslitt du føler deg om natten, har du fortsatt problemer med å sove. Og slik begynner syklusen igjen. Men du trenger ikke å leve med et søvnproblem. Det er mange ting du kan gjøre for å identifisere de underliggende årsakene til søvnforstyrrelsen og forbedre søvn, helse og livskvalitet.

Tegn og symptomer på en søvnforstyrrelse

Alle opplever sporadiske søvnproblemer, så hvordan kan du vite om vanskene dine bare er små, forbigående irritasjon eller et tegn på en mer alvorlig søvnforstyrrelse eller underliggende medisinsk tilstand? Start med å granske symptomene dine, og se spesielt etter de tydelige tegnene på søvnmangel på dagtid.

Er det en søvnforstyrrelse?

  • Føler du deg irritabel eller trøtt i løpet av dagen?
  • Har du problemer med å holde deg våken når du sitter stille, ser på TV eller leser?
  • Sovner du eller føler deg veldig sliten mens du kjører?
  • Har du konsentrasjonsvansker?
  • Blir du ofte fortalt av andre at du ser sliten ut?
  • Reagerer du sakte?
  • Har du problemer med å kontrollere følelsene dine?
  • Føler du at du må ta en lur nesten hver dag?
  • Krever du koffeinholdige drikker for å holde deg i gang?

Hvis du regelmessig opplever noen av de ovennevnte symptomene, kan det hende du har å gjøre med en søvnforstyrrelse. Jo mer du svarte “ja”, jo mer sannsynlig er det at du har en søvnforstyrrelse.

Typer vanlige søvnforstyrrelser

Søvnløshet

Søvnløshet, manglende evne til å sove eller sove godt om natten, kan være forårsaket av stress, jetlag, en helsetilstand, medisinene du tar, eller til og med mengden kaffe du drikker. Søvnløshet kan også skyldes andre søvnforstyrrelser eller stemningsforstyrrelser som angst og depresjon.

Søvnapné

Søvnapné er en vanlig (og behandlingsbar) søvnforstyrrelse der pusten din midlertidig stopper under søvn, og vekker deg ofte. Hvis du har søvnapné, husker du kanskje ikke disse oppvåkningene, men du vil sannsynligvis føle deg utmattet i løpet av dagen, irritabel og deprimert eller se en nedgang i produktiviteten. Søvnapné er en alvorlig og potensielt livstruende søvnforstyrrelse, så kontakt lege umiddelbart og lær hvordan du kan hjelpe deg selv.

Rastløse ben syndrom (RLS)

Rastløse ben syndrom (RLS) er en søvnforstyrrelse som forårsaker en nesten uimotståelig trang til å bevege bena (eller armene) om natten. Trangen til å bevege seg oppstår når du hviler eller ligger ned og skyldes vanligvis ubehagelige, prikkende, verkende eller krypende opplevelser. Det er mange måter å hjelpe til med å håndtere og lindre symptomer, inkludert selvhjelpsmidler du kan bruke hjemme.

Narkolepsi

Narkolepsi er en søvnforstyrrelse som innebærer overdreven, ukontrollerbar søvnighet på dagtid. Det er forårsaket av en dysfunksjon i hjernemekanismen som styrer søvn og våkenhet. Hvis du har narkolepsi, kan du ha “søvnanfall” mens du snakker, jobber eller til og med kjører bil. Selv om det ikke finnes noen kur, kan en kombinasjon av behandlinger hjelpe deg med å kontrollere symptomene og gjøre deg i stand til å nyte mange normale aktiviteter.

Døgnrytme søvnforstyrrelser

Vi har alle en intern biologisk klokke som regulerer vår 24-timers søvn-våkne syklus, også kjent som våre døgnrytmer. Lys er det viktigste signalet som påvirker døgnrytmen. Om natten, når det er mindre lys, utløser hjernen din frigjøring av melatonin, et hormon som gjør deg søvnig. Når solen kommer opp om morgenen, forteller hjernen til kroppen at det er på tide å våkne.

Før søvndagbok

En søvndagbok kan avdekke vaner som kan bidra til problemene dine om natten. Å holde oversikt over søvnmønstrene og problemene dine vil også være nyttig hvis du til slutt trenger å oppsøke en søvnlege.

Søvndagboken din bør inneholde:

  • Når la du deg og våknet.
  • Totale søvntimer og opplevd kvalitet på søvnen din.
  • En oversikt over tiden du tilbrakte våken og hva du gjorde (“reiste seg, tok et glass melk og mediterte” for eksempel).
  • Typer og mengder mat, væsker, koffein eller alkohol du spiste før sengetid og tidspunkt for forbruk.
  • Dine følelser og stemninger før sengetid (glad, trist, stresset, engstelig).
  • Eventuelle medisiner, inkludert dose og tidspunkt for forbruk.

Detaljene kan være viktige og avsløre hvordan bestemt atferd kan ødelegge sjansen for en god natts søvn. Etter å ha ført dagboken i en uke, for eksempel, vil du kanskje legge merke til at når du tar mer enn ett glass vin om kvelden, eller om du våkner om natten.

Relaterte artikler:

Hvorfor er søvn viktig

Ta igjen søvn

Referanser

Om forfatteren