Hvorfor er vitaminer viktig

0
217
Hvorfor er vitaminer viktig
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Uten tilstrekkelig med vitaminer vil du være sårbar for infeksjoner og utvikle andre alvorlige komplikasjoner som kan være fare for liv og helse.

Hvorfor er vitaminer viktig?

Vitaminer gir ikke energi, som karbohydrater, proteiner og fett, men de er essensielle forbindelser som hjelper kroppen med å vokse og fungere optimalt. Tretten essensielle vitaminer hjelper deg med å øke immuniteten, styrker beinene, heler sår, styrker synet og hjelper deg med å skaffe energi fra maten – blant flere andre funksjoner. Uten tilstrekkelig vitamininntak kan du føle deg sløv, være sårbar for infeksjoner og utvikle andre alvorlige komplikasjoner som kan være til fare for liv og helse.

Typer vitaminer

Vitaminer er klassifisert som fettløselige eller vannløselige, med henvisning til hvor de er lagret i kroppen. Fettløselige vitaminer inkluderer A, D, E og K og lagres i opptil seks måneder i de forskjellige fettlagrene. Vannløselige vitaminer sirkulerer gjennom blodet ditt og inkluderer B-vitaminene – nemlig B-6, B-12, riboflavin, tiamin, niacin, pantotensyre, biotin og folat – og vitamin C. Kroppen din lagrer ikke vann- løselige vitaminer, så du må fylle på med dem regelmessig.

Grunnleggende funksjoner til vitaminer

Hver av de 13 vitaminene har en spesifikk funksjon, men de samarbeider også for å lette optimal helse. A-vitamin støtter sunt syn, immunfunksjon, hud, bein og tenner. Du trenger C-vitamin for å støtte absorpsjon av jern, og også for å gi immunbeskyttelse og oppmuntre til sunn vevsutvikling. D-vitamin, sammen med mineralsk kalsium, øker beinhelsen og et solid kroppsforsvarssystem. E-vitamin letter kroppens bruk av vitamin K, som hjelper til med blodpropp og beinhelse, samt fremmer dannelsen av essensielle røde blodlegemer. De åtte B-vitaminene støtter et sunt stoffskifte, hjernefunksjon, hormonproduksjon, regelmessige hjerteoperasjoner, sentralnervesystemets funksjon og celleoppgaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vitaminmangel

Utilstrekkelig vitamininntak er en risiko helsen din, da du vil være mer utsatt for hjertesykdommer, kreft og osteoporose. Mangel på B-vitaminer kan føre til varig nerveskade og anemi. Få for lite C-vitamin, og kroppen din kan ikke produsere kollagen, det primære vevet i kroppen. I alvorlige tilfeller av vitamin C-mangel utvikler folk skjørbuk, preget av smerter i muskler og ledd, utmattelse, svampete og hovne tannkjøtt og røde flekker i huden. Vitamin D-mangel forårsaker rakitt hos barn, som manifesterer seg som beinsmerter, deformasjoner og dårlig vekst og kan bidra til dårlig beinhelse hos voksne så vel som høyt blodtrykk, noen kreftformer og autoimmune sykdommer.

Hvordan få nok vitaminer

Et kosthold rikt på en rekke friske grønnsaker, frukt, forsterkede meieriprodukter, fullkorn, tørkede bønner og linser og magert kjøtt og fisk hjelper deg å få alle vitaminene du trenger. Hele matvarer snarere enn et supplement gir en optimal synergi av forbindelser som kroppen din tar opp og bruker. Hvis du er usikker på om du får en tilstrekkelig mengde vitaminer, bør du rådføre deg med legen din. Overdosering på vitaminer gjennom kosttilskudd kan være farlig.

Relaterte artikler:

Hvilke vitaminer er vannløselige

Hvilke matvarer inneholder vitamin A

Annonse fra X-LIFE