Hvorfor er vann viktig for kroppen

0
34
Hvorfor er vann viktig for kroppen

Det er vanlig å høre at vann er viktig for helsen din. Men hvorfor? Lær mer om hvorfor vann er viktig for kroppen din.

Hvorfor er vann viktig for kroppen?

Vann utgjør mesteparten av kroppsvekten din og er involvert i mange viktige funksjoner, inkludert:

  • skyller ut avfall fra kroppen din
  • regulerer kroppstemperaturen
  • hjelper hjernen din med å fungere

Du får mesteparten av vannet ditt fra å drikke det, men mat bidrar også med en liten mengde til ditt daglige vanninntak.

Vann hjelper til med å skape spytt

Vann er en hovedkomponent i spytt. Spytt inkluderer også små mengder elektrolytter, slim og enzymer. Det er viktig for å bryte ned fast mat og holde munnen sunn. Kroppen din produserer generelt nok spytt med regelmessig væskeinntak. Imidlertid kan spyttproduksjonen din avta som følge av alder eller visse medisiner eller terapier. Hvis munnen din er tørrere enn vanlig og å øke vanninntaket ditt ikke hjelper, kan du kontakte legen din.

Vann regulerer kroppstemperaturen din

Å holde seg hydrert er avgjørende for å opprettholde kroppstemperaturen. Kroppen din mister vann gjennom svette under fysisk aktivitet og i varme omgivelser. Svetten din holder kroppen kjølig, men kroppstemperaturen din vil stige hvis du ikke fyller på vannet du mister. Det er fordi kroppen din mister elektrolytter og plasma når den er dehydrert.

Hvis du svetter mer enn vanlig, må du drikke mye vann for å unngå dehydrering.

Vann beskytter vev, ryggmarg og ledd

Vann hjelper med å smøre og dempe ledd, ryggmarg og vev. Dette vil hjelpe deg med å glede deg over fysisk aktivitet og minske ubehag forårsaket av forhold som leddgikt.

Det hjelper med å skille ut avfall gjennom svette, vannlating og avføring

Kroppen din bruker vann for å svette, urinere og få avføring. Svette regulerer kroppstemperaturen når du trener eller i varme temperaturer. Du trenger vann for å fylle på den tapte væsken fra svette. Du trenger også nok vann i systemet ditt til å ha sunn avføring og unngå forstoppelse. Nyrene dine er også viktige for å filtrere bort avfall gjennom vannlating. Tilstrekkelig vanninntak hjelper nyrene dine til å jobbe mer effektivt og hjelper til med å forhindre nyrestein.

Vann hjelper til med å maksimere fysisk ytelse

Det er viktig å drikke mye vann under fysisk aktivitet. Idrettsutøvere kan svette opptil 6 til 10 prosent av kroppsvekt under fysisk aktivitet. Hydrering påvirker også din styrke, kraft og utholdenhet. Du kan være mer utsatt for effekten av dehydrering hvis du deltar i utholdenhetstrening eller høyintensitetsidretter som løping. Negative effekter av trening i varmen uten nok vann, kan inkludere alvorlige medisinske tilstander, som redusert blodtrykk og hypertermi. Ekstrem dehydrering kan forårsake anfall og til og med død.

Vann hjelper til med å forhindre forstoppelse

Å spise fiber er ikke den eneste måten å forhindre forstoppelse. Det er også viktig å opprettholde vanninntaket slik at tarmen din inneholder nok vann. Hvis du ikke bruker nok vann, magnesium og fiber, er det mer sannsynlig at du får forstoppelse. Hvis du allerede har forstoppelse, kan det hende at det å drikke kullsyreholdig vann så vel som vanlig vann kan bidra til å lette symptomene dine.

Vann hjelper fordøyelsen

I motsetning til hva noen tror, ​​bekrefter eksperter å drikke vann før, under og etter et måltid vil hjelpe kroppen din til å bryte ned maten du spiser lettere. Dette vil hjelpe deg med å fordøye maten mer effektivt og få mest mulig ut av måltidene. Forskning viser at kroppen tilpasser seg endringer i konsistensen av mat og mageinnhold, enten mer fast eller mer flytende.

Vann hjelper med næringsopptak

I tillegg til å hjelpe med nedbrytning av mat, hjelper vann også med å løse opp vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer fra maten. Den leverer deretter disse vitaminkomponentene til resten av kroppen din for bruk.

Vann hjelper deg å gå ned i vekt

Studier har koblet kroppsfett og vekttap med vann hos både overvektige jenter og kvinner. Å drikke mer vann mens du slanker deg og trener, kan hjelpe deg med å gå ned ekstra kilo.

Vann forbedrer oksygensirkulasjonen i blodet

Vann fører nyttige næringsstoffer og oksygen rundt i hele kroppen. Å nå ditt daglige vanninntak, vil forbedre sirkulasjonen din og ha en positiv innvirkning på din generelle helse.

Vann hjelper til med å bekjempe sykdom

Å drikke nok vann kan bidra til å forhindre visse medisinske tilstander. Disse inkluderer:

  • forstoppelse
  • nyrestein
  • treningsindusert astma
  • urinveisinfeksjon
  • hypertensjon

Vann hjelper deg også med å absorbere viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer fra maten, noe som vil øke sjansene dine for å holde deg sunn.

Vann hjelper til med å øke energien

Å drikke vann kan aktivere stoffskiftet. Et løft i metabolismen har vært assosiert med en positiv innvirkning på energinivået. En studie fant at å drikke 500 ml vann økte stoffskiftet med 30 prosent hos både menn og kvinner. Disse effektene så ut til å vare i over en time.

Vann hjelper for kognitiv funksjon

Riktig hydrering er nøkkelen til å holde seg i god kognitiv form. Forskning indikerer at det å ikke drikke nok vann kan påvirke fokus, årvåkenhet og korttidsminne negativt.

Vann hjelper med å forbedre humøret

Å ikke få i seg nok vann kan også påvirke humøret ditt. Dehydrering kan føre til tretthet og forvirring, samt angst. Det hjelper med å holde huden lys. Tilstrekkelig vanninntak vil bidra til å holde huden hydrert, og kan fremme kollagenproduksjon. Vanninntak alene er imidlertid ikke nok til å redusere effekten av aldring. Denne prosessen er også koblet til gener og generell solbeskyttelse.

Vann forhindrer dehydrering

Dehydrering er et resultat av at kroppen din ikke har nok vann. Og fordi vann er avgjørende for så mange kroppslige funksjoner, kan dehydrering være veldig farlig.

Alvorlig dehydrering kan føre til en rekke alvorlige komplikasjoner, inkludert:

  • hevelse i hjernen din
  • nyresvikt

Forsikre deg om at du drikker nok vann til å kompensere for det som går tapt gjennom svette, vannlating og avføring for å unngå dehydrering.

Hvor mye vann bør du drikke?

Å være oppmerksom på at mengden vann du drikker hver dag er viktig for optimal helse. De fleste drikker når de er tørste, noe som hjelper deg med å regulere det daglige vanninntaket. Generelt vanninntak (fra alle drikkevarer og matvarer) som dekker folks behov bør være:

  • 15,5 kopper vann hver dag for menn
  • 11,5 kopper (91 gram) daglig for kvinner

Du må øke vanninntaket hvis du trener eller bor i et varmere område for å unngå dehydrering. Andre måter å vurdere behov for vann inkluderer tørste og fargen på urinen. Å føle seg tørst indikerer at kroppen din ikke får tilstrekkelig med vann. Urin som er mørk eller farget, indikerer dehydrering. Blek eller urfarget urin indikerer vanligvis riktig hydrering.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann består kroppen av

Hvor mye vann per dag

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her