Hvorfor er stivelse viktig for kroppen

Stivelsesholdig mat er vår viktigste kilde til karbohydrater og har en viktig rolle i et sunt kosthold. Lær mer om hvorfor stivelse er viktig for kroppen.

Stivelsesholdig mat – som poteter, brød, ris, pasta og frokostblandinger – bør utgjøre litt over en tredjedel av maten du spiser. Der du kan, velg fullkornsvarianter, og spis poteter med skallet på for mer fiber. Vi bør spise noen stivelsesholdige matvarer hver dag som en del av et sunt, balansert kosthold.

Hvorfor trenger du stivelsesholdig mat?

Stivelsesholdig mat er en god energikilde og hovedkilden til en rekke næringsstoffer i kostholdet vårt. I tillegg til stivelse inneholder de fiber, kalsium, jern og B -vitaminer. Noen tror stivelsesholdige matvarer er fetende, men gram for gram inneholder de færre enn halvparten av kaloriene av fett. Bare pass på det tilsatte fettet du bruker når du lager mat og serverer dem, for dette vil øke kaloriinnholdet.

Stivelsesholdig mat og fiber

Fullkornsvarianter av stivelsesholdige matvarer og poteter (spesielt når de spises med huden på) er gode fiberkilder. Fiber er navnet på en rekke stoffer som finnes i celleveggene til grønnsaker, frukt, belgfrukter og korn. Fiber som ikke kan fordøyes hjelper andre matvarer og avfallsstoffer til å bevege seg gjennom tarmen. Potetskall, fullkornsbrød og frokostblandinger, brun ris og fullkornspasta er alle gode kilder til denne typen fiber. Fiber kan bidra til å holde tarmene sunne og kan hjelpe deg med å føle deg mett, noe som betyr at du er mindre sannsynlig å spise for mye. Dette gjør fullkornstivelsesholdige matvarer og poteter spist med skallet på et spesielt godt valg hvis du prøver å gå ned i vekt.

Noen typer fibre som finnes i frukt og grønnsaker – for eksempel epler, gulrøtter, poteter – og i havre og belgfrukter kan fordøyes delvis og kan bidra til å redusere mengden kolesterol i blodet.

Tips for å spise mer stivelsesholdig mat

Disse tipsene kan hjelpe deg med å øke mengden stivelsesholdig mat i kostholdet ditt.

Frokost

  • Velg fullkornsblandinger, eller bland noen med dine sunne frokostblandinger.
  • Vanlig grøt med frukt gir en varmende vinterfrokost.
  • Hel havre med frukt og lav-fett, lavt sukker yoghurt gir en smakfull sommerfrokost.

Lunsj og middag

  • Prøv en bakt potet til lunsj – spis huden for enda mer fiber.
  • I stedet for å ha chips eller steke poteter, prøv å lage ovnsbakte potetbåter.
  • Ha mer ris eller pasta og mindre saus – men ikke hopp over grønnsakene.
  • Prøv brød som frø, grovkorn eller kornmagasin. Når du velger fullkornsvarianter, øker du også mengden fiber du spiser.
  • Prøv brun ris – det gir en veldig smakfull rissalat.

Typer stivelsesholdige matvarer

Poteter

Poteter er et godt valg av stivelsesholdig mat og en god kilde til energi, fiber, B -vitaminer og kalium.

Brød

Brød, spesielt grove, kornmagasiner, brune og frøvarianter, er et sunt valg å spise som en del av et balansert kosthold. Fullkorn, grovt brød og brunt brød gir oss energi og inneholder B -vitaminer, vitamin E, fiber og et bredt spekter av mineraler.

Kornprodukter

Kornprodukter er laget av korn. Fullkornsprodukter kan bidra til vårt daglige inntak av jern, fiber, B -vitaminer og protein. Alternativer med høyere fiber kan også gi en langsom frigjøring av energi. Hvete, havre, bygg, rug og ris er vanlig frokostblanding som kan spises som fullkorn.

Ris og mais

Ris og mais er et utmerket valg av stivelsesholdig mat. De gir oss energi, har lite fett og rimelige og sunne alternativer i kostholdet ditt.

Pasta

Pasta er et annet sunt alternativ å basere måltidet på. Den består av deig laget av durumhvete og vann og inneholder jern og B -vitaminer.

Relaterte artikler:

Matvarer med mye stivelse

Hva er stivelse

Referanser

Om forfatteren