Hvorfor er omega 3 viktig

0
46
Hvorfor er omega 3 viktig
Foto: Adobe Stock

Omega-3 fettsyrer er utrolig viktige. De har mange kraftige helsemessige fordeler for kroppen din og hjernen. Lær mer om hvorfor omega-3 er viktig.

Faktisk har få næringsstoffer blitt studert så grundig som omega-3 fettsyrer. Her er 17 helsemessige fordeler av omega-3 fettsyrer som støttes av vitenskap.

Omega-3 kan forebygge depresjon og angst

Omega-3 kosttilskudd kan bidra til å forhindre og behandle depresjon og angst. EPA ser ut til å være den mest effektive mot bekjempelse av depresjon.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Omega-3 er bra for øyehelsen

En omega-3 fettsyre kalt DHA er en viktig strukturell komponent i øynene dine netthinner. Det kan bidra til å forhindre makuladegenerasjon, noe som kan forårsake nedsatt syn og blindhet.

Omega 3 er viktig under graviditet

Å få nok omega-3-er under graviditet og tidlig liv er avgjørende for barnets utvikling. Supplering er knyttet til høyere intelligens og lavere risiko for flere sykdommer.

Omega-3 reduserer risikoen for hjertesykdommer

Omega-3 forbedrer mange risikofaktorer for hjertesykdommer. Imidlertid ser ikke omega-3 tilskudd ut til å redusere risikoen for hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Omega-3 kan redusere symptomer på ADHD hos barn

Omega-3 kosttilskudd kan redusere symptomene på ADHD hos barn. De forbedrer oppmerksomheten og reduserer hyperaktivitet, impulsivitet og aggresjon.

Omega 3 kan virke positivt på metabolsk syndrom

Omega-3 kan ha mange fordeler for personer med metabolsk syndrom. De kan redusere insulinresistens, bekjempe betennelse og forbedre flere risikofaktorer for hjertesykdommer.

Omega 3 kan redusere kroniske betennelser

Omega-3 kan redusere kronisk betennelse, noe som kan bidra til hjertesykdommer, kreft og forskjellige andre sykdommer.

Omega-3 kan bekjempe autoimmune sykdommer

Omega-3 fettsyrer kan bidra til å bekjempe flere autoimmune sykdommer, inkludert diabetes type 1, revmatoid artritt, ulcerøs kolitt, Crohns sykdom og psoriasis.

Omega-3 kan forbedre symptomer på psykiske lidelser

Personer med psykiske lidelser har ofte lavt blodnivå av omega-3 fett. Å forbedre omega-3-status ser ut til å forbedre symptomene.

Omega 3 kan forebygge Alzheimer

Omega-3-fett kan bidra til å forhindre aldersrelatert mental nedgang og Alzheimers sykdom, men mer forskning er nødvendig.

Omega 3 kan redusere risikoen for kreft

Omega-3 inntak kan redusere risikoen for noen typer kreft, inkludert kreft i tykktarm, prostata og bryst.

Omega-3 kan gi lavere risiko for astma hos barn

Omega-3 inntak har vært assosiert med en lavere risiko for astma hos både barn og unge voksne.

Omega-3 kan redusere leverfett

Omega-3 fettsyrer reduserer leverfett hos personer med alkoholfri fettsyresykdom.

Omega-3 kan forbedre beinstyrke

Omega-3 kan forbedre beinstyrke og felles helse, og potensielt redusere risikoen for osteoporose og leddgikt.

Omega 3 kan lette menstruasjonssmerter

Omega-3 fettsyrer kan redusere menstruasjonssmerter og kan til og med være mer effektive enn ibuprofen, et betennelsesdempende middel.

Omega 3 kan gi bedre søvnkvalitet

Omega-3 fettsyrer – spesielt DHA – kan forbedre lengden og kvaliteten på søvnen din.

Omega-3 kan gi deg sunnere hud

Omega-3 kan bidra til å holde huden sunn, forhindre for tidlig aldring og beskytte mot solskader.

Relaterte artikler:

Mat som senker blodtrykket

Beste medisin mot depresjon

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her