Hvorfor er omega 3 viktig

0
137
Hvorfor er omega 3 viktig
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Omega-3 fettsyrer er utrolig viktige. De har mange kraftige helsemessige fordeler for kroppen din og hjernen. Lær mer om hvorfor omega-3 er viktig.

Faktisk har få næringsstoffer blitt studert så grundig som omega-3 fettsyrer. Her er 17 helsemessige fordeler av omega-3 fettsyrer som støttes av vitenskap.

Omega-3 kan forebygge depresjon og angst

Omega-3 kosttilskudd kan bidra til å forhindre og behandle depresjon og angst. EPA ser ut til å være den mest effektive mot bekjempelse av depresjon.

Omega-3 er bra for øyehelsen

En omega-3 fettsyre kalt DHA er en viktig strukturell komponent i øynene dine netthinner. Det kan bidra til å forhindre makuladegenerasjon, noe som kan forårsake nedsatt syn og blindhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Omega 3 er viktig under graviditet

Å få nok omega-3-er under graviditet og tidlig liv er avgjørende for barnets utvikling. Supplering er knyttet til høyere intelligens og lavere risiko for flere sykdommer.

Omega-3 reduserer risikoen for hjertesykdommer

Omega-3 forbedrer mange risikofaktorer for hjertesykdommer. Imidlertid ser ikke omega-3 tilskudd ut til å redusere risikoen for hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Omega-3 kan redusere symptomer på ADHD hos barn

Omega-3 kosttilskudd kan redusere symptomene på ADHD hos barn. De forbedrer oppmerksomheten og reduserer hyperaktivitet, impulsivitet og aggresjon.

Omega 3 kan virke positivt på metabolsk syndrom

Omega-3 kan ha mange fordeler for personer med metabolsk syndrom. De kan redusere insulinresistens, bekjempe betennelse og forbedre flere risikofaktorer for hjertesykdommer.

Omega 3 kan redusere kroniske betennelser

Omega-3 kan redusere kronisk betennelse, noe som kan bidra til hjertesykdommer, kreft og forskjellige andre sykdommer.

Omega-3 kan bekjempe autoimmune sykdommer

Omega-3 fettsyrer kan bidra til å bekjempe flere autoimmune sykdommer, inkludert diabetes type 1, revmatoid artritt, ulcerøs kolitt, Crohns sykdom og psoriasis.

Omega-3 kan forbedre symptomer på psykiske lidelser

Personer med psykiske lidelser har ofte lavt blodnivå av omega-3 fett. Å forbedre omega-3-status ser ut til å forbedre symptomene.

Omega 3 kan forebygge Alzheimer

Omega-3-fett kan bidra til å forhindre aldersrelatert mental nedgang og Alzheimers sykdom, men mer forskning er nødvendig.

Omega 3 kan redusere risikoen for kreft

Omega-3 inntak kan redusere risikoen for noen typer kreft, inkludert kreft i tykktarm, prostata og bryst.

Omega-3 kan gi lavere risiko for astma hos barn

Omega-3 inntak har vært assosiert med en lavere risiko for astma hos både barn og unge voksne.

Omega-3 kan redusere leverfett

Omega-3 fettsyrer reduserer leverfett hos personer med alkoholfri fettsyresykdom.

Omega-3 kan forbedre beinstyrke

Omega-3 kan forbedre beinstyrke og felles helse, og potensielt redusere risikoen for osteoporose og leddgikt.

Omega 3 kan lette menstruasjonssmerter

Omega-3 fettsyrer kan redusere menstruasjonssmerter og kan til og med være mer effektive enn ibuprofen, et betennelsesdempende middel.

Omega 3 kan gi bedre søvnkvalitet

Omega-3 fettsyrer – spesielt DHA – kan forbedre lengden og kvaliteten på søvnen din.

Omega-3 kan gi deg sunnere hud

Omega-3 kan bidra til å holde huden sunn, forhindre for tidlig aldring og beskytte mot solskader.

Relaterte artikler:

Mat som senker blodtrykket

Beste medisin mot depresjon

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!