Hvorfor er noe protein av bedre kvalitet

Når det gjelder å ta proteinvalg i kostholdet ditt, er kvalitet like viktig som kvantitet. Her er alt du trenger å vite for å holde kropp og sinn sunt.

Hva er protein?

Protein i kostholdet ditt gir energi og støtter humøret og kognitiv funksjon. Det er et viktig næringsstoff som kreves for å bygge, vedlikeholde og reparere vev, celler og organer i hele kroppen. Selv om det er i mange av matvarene vi spiser hver dag, er det ofte en misforstått del av kostholdet vårt for noe så vanlig.

Når du spiser protein, brytes det ned til de 20 aminosyrene som er kroppens grunnleggende byggesteiner for vekst og energi. Aminosyren tryptofan påvirker humøret ved å produsere serotonin, som kan redusere symptomer på depresjon og angst og forbedre den generelle kognitive funksjonen.

De fleste animalske proteinkilder, som kjøtt, fjærfe, fisk, egg og meieriprodukter, leverer alle aminosyrene kroppen din trenger, mens plantebaserte proteinkilder som korn, bønner, grønnsaker og nøtter ofte mangler en eller flere av de essensielle aminosyrene. Det betyr imidlertid ikke at du må spise animalske produkter for å få de riktige aminosyrene. Ved å spise en rekke plantebaserte proteinkilder hver dag kan du sikre at kroppen din får alle de essensielle aminosyrene den trenger.

Helsefordelene med protein

Protein gir deg energi til å reise deg og gå – og fortsette. Mens for mye protein kan være skadelig for personer med nyresykdom, diabetes og noen andre tilstander, spiser du riktig mengde protein av høy kvalitet:

  • Holder immunsystemet i orden, opprettholder hjertehelsen og åndedrettssystemet, og fremskynder restitusjonen etter trening.
  • Er avgjørende for vekst og utvikling av barn og for å opprettholde helse i seniorårene dine.
  • Kan bidra til å redusere risikoen for diabetes og hjerte- og karsykdommer.
  • Kan hjelpe deg med å tenke klart og kan forbedre tilbakekallingen.
  • Kan forbedre humøret og øke motstanden mot stress, angst og depresjon.
  • Kan hjelpe deg å opprettholde en sunn vekt ved å dempe appetitten, få deg til å føle deg mett lenger og gi deg ekstra energi til å trene.

I tillegg til å være avgjørende for å føle deg sunn og energisk, er protein også viktig for hvordan du ser ut. Å spise protein av høy kvalitet kan hjelpe deg med å opprettholde sunn hud, negler og hår, bygge muskler og opprettholde slank kroppsmasse mens du slanker.

Mens de fleste som spiser et vestlig kosthold får i seg en tilstrekkelig mengde protein hver dag, får mange av oss ikke den kvaliteten på proteinet vi trenger.

Protein av høy kvalitet vs. lav kvalitet

Å skille mellom industrielt oppdrettet kjøtt og økologisk gressmatet kjøtt er bare en del av å skille proteinkilder av lav og høy kvalitet.

  • Mens noe bearbeidet kjøtt eller lunsjkjøtt, for eksempel, kan være en god kilde til protein, er mange fylt med salt, som kan forårsake høyt blodtrykk og føre til andre helseproblemer.
  • Bearbeidet kjøtt har også vært knyttet til økt risiko for kreft, sannsynligvis på grunn av stoffene som brukes i behandlingen av kjøttet.

Nøkkelen til å sikre at du spiser nok protein av høy kvalitet er å inkludere ulike typer i kostholdet ditt, i stedet for å stole på bare rødt eller bearbeidet kjøtt.

Relaterte artikler:

Symptomer på proteinmangel

Hvilke oppgaver har proteiner i kroppen

Referanser

Om forfatteren