Hvorfor er løping bra for kroppen

0
30
Hvorfor er løping bra for kroppen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Eksperter tror menneskekroppen er utformet slik den er fordi vi utviklet oss til å være ekstremt effektive utholdenhetsløpere. Lær mer om hvorfor løping er bra for kroppen.

Formen på hoftene og føttene, lengden på beina, de støtdempende ryggskivene og vår evne til å svette gjør det mulig for oss å løpe mil etter mil. Så det er kanskje ingen overraskelse at løping er sterkt forbundet med en rekke fordeler for kroppen og hjernen vår.

Selv en 30-minutters løpetur kan lette symptomer på depresjon og forbedre humøret. Å bruke 30 minutter på tredemølle er nok til å løfte stemningen til noen som lider av alvorlig depressiv lidelse, ifølge en studie publisert i tidsskriftet American College of Sports Medicine.

I motsetning til hva mange tror, ​​synes løping å forbedre knehelsen. I en åtteårig studie av 2637 deltakere fant forskerne at jo mer deltakerne løp, desto mindre sannsynlighet hadde de for knesmerter eller slitasjegikt. Selv om det er vanskelig å si at løping direkte førte til at folk opplevde mindre knesmerter, tror forskere at det kan være tilfelle, siden løping hjelper folk med å holde BMI i sjakk og beinmuskulaturen sterk.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Løping hjelper unge mennesker med å sove bedre, forbedrer humøret og øker deres evne til å fokusere. I en studie av 51 unge med en gjennomsnittsalder på 18, ble halvparten bedt om å trene løping, mens den andre halvparten ikke gjorde det (de fikk litt trening, men ikke løping). For å få fordelene forbundet med løping, løp gruppen løpere i moderat tempo i 30 minutter om dagen, fem dager i uken, i tre uker. De i løpegruppen sov bedre, viste tegn på forbedret psykologisk funksjon og fokuserte bedre om dagen. De samme fordelene vil sannsynligvis gjelde løpere i alle aldre.

Løping kan forbedre kardiovaskulær helse betydelig. Vi vet at aerob aktivitet er bra for hjertet, så det er ingen overraskelse at løping kan forbedre kardiovaskulær kondisjon. Generelt, jo mer mennesker løper, jo sunnere har hjertet en tendens til å være. Men du kan få store fordeler uten å måtte gjøre mye: Å løpe bare fem minutter per dag kan legge til år i livet ditt, ifølge en studie i Journal of the American College of Cardiology.

Løping kan forbedre kognisjon i alle aldre og bekjempe aldersrelatert kognitiv tilbakegang. Hvis du vil holde deg sunn når du blir eldre, indikerer forskning at trening og løping er noe av det beste du kan gjøre. En gjennomgang av forskning på den kognitive effekten av aerob trening (som i mange studier enten var løping, jogging eller rask gange) fant at løping forbedret arbeidsminne og fokus hos barn. For unge voksne så arbeidsminnet et lignende løft – det samme gjorde evnen til å bytte mellom oppgaver.

Løping endrer hjernen på måter som gjør den mer motstandsdyktig mot stress. En rekke studier har vist at aerob trening kan forbedre folks evne til å takle stress – og mange av disse studiene fokuserer på løpere. I en gjennomgang av forskning om trening og stress publisert i Clinical Psychology Review, konkluderer forfatteren med at denne opplæringen rekrutterer en prosess som gir varig motstandsdyktighet mot stress.

Å løpe er en fin måte å forbrenne kalorier på. I et tempo på 5 km/t vil en person på 80 kgforbrenne 606 kalorier i timen – og en person på 100 kg vil forbrenne 755 kalorier i timen.

Relaterte artikler:

Hvorfor løping er bra

Er det bra å trene hver dag