Hvorfor er kosthold viktig for trening

0
181
Hvorfor er kosthold viktig for trening

Kosthold er viktig for at du skal få i deg tilstrekkelig med næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Lær mer om hvorfor et sunt og balansert kosthold er viktig for deg som trener!

Riktig kosthold er viktig når du trener

Å spise et godt balansert kosthold kan hjelpe deg med å få i deg kaloriene og næringsstoffene du trenger for å gi drivstoff til dine daglige aktiviteter, inkludert regelmessig trening. Du må spise riktig mat til de rette tidspunktene på dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Frokost er en viktig del av kostholdet ditt

Det å spise frokost regelmessig vært knyttet til en lavere risiko for overvekt, diabetes og hjertesykdom. Å starte dagen med et sunt måltid kan bidra til å heve blodsukkeret, som kroppen din trenger for å styrke musklene og hjernen. Å spise en sunn frokost er spesielt viktig på dager der du trener. Mange er avhengige av enkle karbohydrater til frokost, men du bør stå i mot fristelsen. En fiber- og proteinerik frokost kan gjør deg mett lenger, og gi deg energien du trenger når du skal trene.

  • I stedet for å spise sukkerrike kornprodukter laget av raffinert korn, kan du prøve havregryn, havrekli eller annet fullkornsprodukter med mye fiber. Bruk lettmelk eller naturell yoghurt og ha i hakkede nøtter om ønskelig
  • Hvis du foretrekker toast, velger du fullkornsbrød. Ha egg, peanøttsmør eller annet proteinrikt pålegg

Få i deg riktige karbohydrater

Takket være lavkarbodietter har karbohydrater fått et dårlig rykte. Dette er ufortjent. Karbohydrater er helt essensielt når du trener. 45-65 av ditt daglige kaloribehov bør komme fra karbohydrater, og er spesielt viktig hvis du trener mye. Kutt ut søtsaker og kutt ned på bearbeidet mat. I stedet bør du få i deg komplekse karbohydrater som finnes i fullkorn, frukt, grønnsaker og bønner. Hele korn mer mettende enn raffinerte, fordi du fordøyer dem saktere. Fullkornsprodukter kan hjelpe deg med å føle deg mett lenger og gi drivstoff til kroppen gjennom hele dagen. De kan også bidra til å stabilisere blodsukkernivået. Fullkorn har vitaminene og mineralene du trenger for å holde kroppen din i gang.

Få i deg nok proteiner gjennom sunn snacks om måltider

Protein er nødvendig for å hjelpe kroppen din med å vokse, vedlikeholdes og repareres. Protein er også viktig for å bygge og reparere muskler, slik at du kan restituere raskere og komme raskere i form. Det kan være en energikilde når det er mangel på karbohydrater, men proteiner er ikke en viktig kilde til drivstoff under trening. Voksne trenger å spise rundt 0,8 gram protein per dag for hver kilo kroppsvekt. Det tilsvarer omtrent 0,36 gram protein for hvert kilo kroppsvekt. De som trener kan trenge enda mer.

Protein kan komme fra:

  • fjærkre, for eksempel kylling og kalkun
  • Rødt kjøtt, for eksempel storfekjøtt og lam
  • fisk, som laks og tunfisk
  • Melk og yoghurt
  • Belgfrukter, for eksempel bønner og linser
  • Egg

For de sunneste alternativene, velg magre proteiner som har lite mettet fett og transfett. Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.

Øk inntaket av frukt og grønnsaker

Frukt og grønnsaker er rike kilder til naturlig fiber, vitaminer, mineraler og andre forbindelser som kroppen din trenger for å fungere optimalt. De har også lite kalorier og fett. Ha som mål å fylle halvparten av tallerkenen din med frukt og grønnsaker ved hvert måltid.

Prøv å «spise regnbuen» ved å velge frukt og grønnsaker i forskjellige farger. Dette vil hjelpe deg med å dra nytte av hele spekteret av vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Hver gang du går til matbutikken, kan du vurdere å velge en ny frukt eller grønnsak for å prøve. For snacks kan du ha tørket frukt og rå grønnsaker i kjøleskapet.

Spis sunt fett

Umettet fett kan bidra til å redusere betennelse og gir færre kalorier. Mens fett er et primært drivstoff for aerob trening, har vi mye lagret i kroppen for å drivstoff selv de lengste treningsøktene. Å få i seg sunne, umettede fettstoffer gir deg viktige fettsyrer og kalorierdu trenger.

Sunne alternativer kan være:

  • Nøtter
  • Frø
  • Avokado
  • Oliven
  • Olivenolje

Relaterte artikler:

Kosthold og trening for nybegynnere

Kosthold ved hard trening




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her