Hvorfor er karbohydrater viktig

0
39
Hvorfor er karbohydrater viktig
Foto: Noah Buscher - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Selv om det er mange fordeler med karbohydrater, må du sørge for at du spiser dem med måte. Et karbohydratintensivt kosthold kan føre til høyt blodsukker og uønsket vektøkning.

Men det er viktig at du spiser en passende mengde sunne karbohydrater for å oppfylle kroppens ernæringsbehov og opprettholde en sunn vekt.

Hva er karbohydrater?

Karbohydrater er et av tre makronæringsstoffer – sammen med proteiner og fett – som kroppen din trenger daglig. Det er tre hovedtyper karbohydrater: stivelse, fiber og sukker. Stivelse blir ofte referert til som komplekse karbohydrater. De finnes i kornfrukter og stivelsesholdige grønnsaker som poteter og mais. Sukker er kjent som enkle karbohydrater. Det er naturlige sukkerarter i grønnsaker, frukt, melk og honning. Tilsett sukker finnes i bearbeidet mat, sirup, sukkerholdige drikker og søtsaker.

Hvorfor trenger du karbohydrater?

Karbohydrater er kroppens viktigste energikilde: De hjelper drivstoff til hjernen, nyrene, hjertemuskulaturen og sentralnervesystemet. For eksempel er fiber et karbohydrat som hjelper fordøyelsen, hjelper deg til å føle deg mett og holder blodkolesterolnivået i sjakk. Kroppen din kan lagre ekstra karbohydrater i muskler og lever for bruk når du ikke får nok karbohydrater i kostholdet ditt. Et karbohydratmangel diett kan forårsake hodepine, tretthet, svakhet, konsentrasjonsvansker, kvalme, forstoppelse, dårlig ånde og vitamin- og mineralmangel.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Hva er sunne kilder til karbohydrater?

For å høste fordelene av karbohydrater, bør du velge karbohydrater fylt med næringsstoffer. Det er anbefalt at du får minst halvparten av karbohydratene dine fra fullkorn. Fullkorn gir fiber som hjelper deg til å føle deg mett og fornøyd med mindre porsjoner.

Sunn karbohydratrik mat (som inneholder 12 gram karbohydrater eller mer per porsjon) inkluderer

  • Fullkorn: quinoa, amarant, bygg, brun ris, havregryn, fullkornspasta og fullkorns frokostblandinger
  • Frukt: bær, sitrusfrukter, meloner, epler, pærer, bananer og kiwi
  • Stivelsesholdige grønnsaker: søtpoteter, yams, mais. erter og gulrøtter
  • Belgfrukter: linser, svarte bønner, pintobønner, marinebønner, kikerter og soyabønner
  • Melkeprodukter: fettfattig melk, vanlig yoghurt og soya yoghurt

Sunn mat med lite karbohydrater (mindre enn 10 gram per porsjon) inkluderer

  • Ikke-stivelsesgrønnsaker: bladgrønnsaker, spinat, kål, asparges, tomater, brokkoli, blomkål, grønne bønner, agurker, paprika, courgette og sopp
  • Nøtter og frø: gresskarfrø, solsikkefrø, mandler, cashewnøtter, valnøtter, peanøtter og pistasjnøtter
  • Soyamelk og tofu

Hvor mange gram karbohydrater trenger du?

Retningslinjer for nordmenn antyder at de fleste voksne får 45 til 65 prosent av kaloriene sine fra karbohydrater. Siden karbohydrater inneholder fire kalorier per gram, bør du innta 225 til 325 gram karbohydrater på daglig basis hvis du følger en diett på 2000 kalorier.

Du bør som et minimum konsumere den anbefalte diettmengden av karbohydrater, som er 130 gram for voksne 175 gram for kvinner som er gravide og 210 gram for kvinner som ammer. I henhold til kostholdsretningslinjer bør kvinner konsumere 25 gram fiber daglig, mens menn skal konsumere 38 gram fiber daglig.

Hva om jeg har diabetes?

Hvis du har diabetes, bør du oppsøke lege eller ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å planlegge måltider for å kontrollere blodsukkeret. Selv om det daglige karbohydratbehovet ditt er det samme som for noen uten diabetes, er det viktig å unngå å spise for mange karbohydrater samtidig. Du bør begrense inntaket til omtrent 45 til 60 gram karbohydrater ved hvert måltid.

Relaterte artikler:

Kan man drikke melk på lavkarbo

Hvor mange karbohydrater om dagen

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!