Hvorfor er karbohydrater viktig for kroppen

0
198
Hvorfor er karbohydrater viktig for kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Karbohydrater bør være kroppens viktigste energikilde i et sunt, balansert kosthold. Lær mer om hvorfor karbohydrater er viktig for kroppen.

Karbohydrater

«Karbohydrater» er et sterkt omdiskutert tema, spesielt med tanke på vekttap, delvis på grunn av dietter som Atkins og ketogene dietter. Ideen om at karbohydrater er dårlig har mange, og deres betydning for helsen, inkludert å opprettholde en sunn vekt. Karbohydrater er en bred kategori, og ikke alle karbohydrater er like. Det er typen, kvaliteten og mengden karbohydrat i kostholdet vårt som er viktig. Det er sterke bevis på at fiber, for eksempel i stivelsesholdige karbohydrater, er bra for helsen vår.

Hva er karbohydrater?

Karbohydrater er 1 av 3 makronæringsstoffer (næringsstoffer som utgjør en stor del av kostholdet vårt) som finnes i mat. De andre er fett og protein. Knapt noen matvarer inneholder bare ett næringsstoff, og de fleste er en kombinasjon av karbohydrater, fett og proteiner i forskjellige mengder. Det er 3 forskjellige typer karbohydrater som finnes i mat: sukker, stivelse og fiber.

Sukker

Den typen sukker som de fleste voksne og barn i Norge spiser for mye av kalles gratis sukker. Dette er sukker som tilsettes i mat eller drikke, for eksempel kjeks, sjokolade, smaksatt yoghurt, frokostblanding og brus. Sukker i honning, sirup (for eksempel lønn- og agave sirup), nektarer, og usøtet fruktjuice, grønnsaksjuice og smoothies er naturlig sukker, men disse teller fortsatt som sukker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Stivelse

Stivelse finnes i mat som kommer fra planter. Stivelsesholdig mat, som brød, ris, poteter og pasta, gir en langsom og jevn frigjøring av energi gjennom dagen.

Fiber

Fiber finnes i celleveggene til mat som kommer fra planter. Gode ​​fiberkilder inkluderer frukt og grønnsaker, fullkornsbrød, fullkornspasta og boller (bønner og linser).

Hvor mye karbohydrat skal jeg spise?

Det er anbefalt at litt over en tredjedel av kostholdet ditt skal være sammensatt av stivelsesholdig mat, som poteter, brød, ris og pasta, og over en tredjedel bør være frukt og grønnsaker. Dette betyr at over halvparten av ditt daglige kaloriinntak bør komme fra stivelsesholdig mat, frukt og grønnsaker.

Hvorfor er karbohydrater viktig for kroppen

Karbohydrater er viktige for helsen din av flere grunner.

Energi

Karbohydrater bør være kroppens viktigste energikilde i et sunt, balansert kosthold. De blir delt opp i glukose (sukker) før de blir absorbert i blodet ditt. Glukosen kommer deretter inn i kroppens celler ved hjelp av insulin. Glukose brukes av kroppen din til energi, drivstoff for aktivitetene dine, enten det er for en løpetur eller bare å puste. Ubrukt glukose kan omdannes til glykogen, som finnes i leveren og musklene. Hvis det konsumeres mer glukose enn det som kan lagres som glykogen, konverteres det til fett for langsiktig lagring av energi. Stivelsesholdige karbohydrater som inneholder mye fiber, slipper glukose ned i blodet saktere enn sukkerholdig mat og drikke.

Sykdomsrisiko

Fiber er en viktig del av et sunt og balansert kosthold. Det kan fremme god tarmhelse, redusere risikoen for forstoppelse, og det har vist seg at noen former for fiber reduserer kolesterolnivået. Forskning viser at dietter med mye fiber er assosiert med en lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og tarmkreft. Mange får ikke nok fiber. I gjennomsnitt får de fleste voksne i Norge omtrent 19 gram fiber om dagen. Voksne anbefales å spise i gjennomsnitt 30 gram om dagen. Det anbefalte fiberinntaket for barn kan variere fra 15 til 30 g, avhengig av alder.

Kaloriinntak

Karbohydrat inneholder færre kalorier gram for gram enn fett; 4 kalorier per gram for karbohydrater og 9 kalorier per gram for fett. Stivelsesholdig mat kan også være en god kilde til fiber, noe som betyr at de kan være en nyttig del av å opprettholde en sunn vekt. Ved å erstatte fet, sukkerholdig mat og drikke med mer fiberholdig stivelsesholdig mat, er det mer sannsynlig at du reduserer antall kalorier i kostholdet ditt. Dessuten tilfører matvarer med høy fiber mye til måltidet, noe som hjelper deg med å føle deg mett lenger.

Relaterte artikler:

Gode kilder til karbohydrater

Hvor kommer karbohydrater fra

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!