Hvorfor er fysisk aktivitet viktig for barn

0
256
Hvorfor er fysisk aktivitet viktig for barn
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Barn må være aktive hver dag for å fremme deres sunne vekst og utvikling. Lær mer om hvorfor fysisk aktivitet er viktig for barn.

Barn som etablerer sunne livsstilsmønstre i ung alder vil bære dem – og fordelene – fremover resten av livet.

 Fysisk aktivitet kan hjelpe barna til å takle stress. Det fremmer også:

  • Sunn vekst og utvikling
  • Bedre selvtillit
  • Sterkere bein, muskler og ledd
  • Bedre holdning og balanse
  • Et sterkere hjerte
  • Et sunnere vektområde
  • Sosialt samspill med venner
  • Lære nye ferdigheter mens du har det gøy
  • Bedre fokus og konsentrasjon i løpet av skolen

Spør om de vil være en del av et team eller utføre en individuell aktivitet, melde deg på en ferdighetsbasert eller rekreasjonsklasse eller gjøre sin aktivitet sammen med en venn eller familiemedlem.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Foreldre kan gi støtte og veiledning om hvordan man starter og hvor mye aktivitet et barn trenger hver dag. De trenger å føle seg motiverte og glede seg over aktivitetene sine. Å holde en aktivitetslogg kan hjelpe dem med å kartlegge deres fremgang, mens ros og belønning for hvert oppnådd lite trinn kan bidra til å holde dem motiverte.

Barn skal:

  • Ha en oppvarming og avkjøling som en del av hver aktivitetsøkt
  • Drikke vann før og etter aktiviteter – og ha vannpauser under aktivitetene deres
  • Bruke solkrem, lue og solbriller når du er ute i varmere vær
  • Bruke riktig størrelse på verneutstyr
  • Starte på et nivå som samsvarer med deres nåværende treningsnivå. For mye for tidlig kan føre til personskader. Spill det alltid trygt

Utholdenhet

Utholdenhet eller aerob aktivitet – aktiviteter som innebærer kontinuerlig bevegelse av store muskelgrupper – øker hjerterytmen, får pusten til å bli raskere og får deg til å trene svette. De er viktige for utvikling av et sunt hjerte og lunger.

Utholdenhetsaktiviteter kan være mye moro – og de trenger ikke å være konkurransedyktige. Hjelp barna med å velge de riktige aktivitetene for dem. Her er noen eksempler:

Scooter, in-line skating, skateboarding
Svømming, skøyter, dans, tennis, kampsport
Fottur, jogging, hopping, spille tag, sykling, dodgeball
Hockey, fotball, fotball, basketball
Ski, lacrosse, veggklatring

Fleksibilitet

Aktiviteter som oppmuntrer barn til å bøye seg, strekke seg og nå fremmer fleksibilitet. Å ha tilstrekkelig fleksibilitet gjør at barn kan delta i daglige aktiviteter uten smerter eller begrensninger fra muskler eller ledd.

Å være fleksibel fremmer god holdning, reduserer muskelstivhet og sårhet, øker avslapning og minimerer risikoen for skader

Fleksibilitetsaktiviteter

  • Aktiv lek på en lekeplass
  • Graver i hagen eller på stranden, raker blader
  • Gymnastikk, dans, veggklatring
  • Yoga, hopping, tøyerutiner

Styrke

Å jobbe mot en motstand hjelper barn med å bygge sterkere muskler. Tilstrekkelig muskelstyrke gjør at barna kan takle dagliglivets krav uten overdreven belastning på ledd og muskler.

Aktiviteter som bygger styrke fremmer sterke bein, muskler og god kroppsholdning, forbedrer evnen til å løfte og manøvrere gjenstander og hindringer og styrke sunn vekst og utvikling.

Styrkeaktiviteter for å fremme sterke bein og muskler inkluderer:

  • Løfte og bære ting som dagligvarer, søppel og hageavfall
  • Raker blader, klatrer trapp
  • Gymnastikk, gjør sit-ups og armhevinger
  • Lekeplassaktiviteter: apebarer, klatrestiger, skaleringsstaver

Relaterte artikler:

Effekter av fysisk aktivitet

Kalorier og aktivitetsnivå

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-