Hvorfor er fisk bra for kroppen

0
286
Hvorfor er fisk bra for kroppen

Fisk er en veldig viktig del av et sunt kosthold, og er rik på viktige næringsstoffer, sunt fett og vitaminer. Lær mer om hvorfor fisk er bra for kroppen.

Hvorfor er fisk bra for kroppen

Fisk og annen sjømat er de viktigste kildene til sunt omega-3-fett, og er også rik på andre næringsstoffer som vitamin D, selen, protein og umettet fett. Det er sterke bevis på at det å spise fisk eller ta tran er bra for hjertet og blodkarene. En analyse av 20 studier som involverte hundretusenvis av deltakere indikerer at å spise en til to porsjoner fet fisk i uken, laks, sild, makrell, ansjos eller sardiner, reduserer risikoen for å dø av hjertesykdom med 36 prosent.

Å spise fisk bekjemper og forebygger hjertesykdom på flere måter. Omega-3-fettet i fisk beskytter hjertet mot utvikling av potensielt dødelige hjerterytmeforstyrrelser. De senker også blodtrykket og hjerterytmen, forbedrer blodkarfunksjonen, og ved høyere doser, senker triglyserider og kan lette betennelser.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Selv om en del mennesker ganske enkelt ikke liker fisk, skyldes det generelt lave forbruket sannsynligvis også av andre faktorer, inkludert oppfatninger om kostnader, tilgang til butikker som selger fisk og usikkerhet om hvordan man tilbereder eller koker fisk. Atter andre kan unngå sjømat fordi de bekymrer seg for at de, eller barna deres, vil bli skadet av kvikksølv, sprøytemiddelrester eller andre mulige giftstoffer i noen fiskesorter.

Fordeler ved å spise fisk

  • I en omfattende analyse av studier beregnet Harvard School of Public Health-professorer Dariush Mozaffarian og Eric Rimm at hvis man spiser omtrent 2 gram per uke med omega-3-fettsyrer i fisk, tilsvarerende en eller to porsjoner fett fisk i uken, redusereres sjansene for å dø av hjertesykdom med mer enn en tredjedel. Både observasjonsstudier og kontrollerte studier har også vist at omega-3-fett i fisk er viktig for optimal utvikling av babyens hjerne og nervesystem, og at barna til kvinner som spiser lavere mengder fisk eller omega-3 under graviditet og amming, kan ha forsinket hjerneutvikling.
  • Å spise fisk en til to ganger i uken kan også redusere risikoen for hjerneslag, depresjon, Alzheimers sykdom og andre kroniske tilstander.

Potensiell risiko ved å spise fisk

Mange forurensende stoffer tar seg inn i maten vi spiser, fra frukt og grønnsaker til egg og kjøtt. Fisk er intet unntak. Forurensningen som er mest bekymrende er kvikksølv, polyklorerte bifenyler (PCB), dioksiner og pesticidrester. Svært høye nivåer av kvikksølv kan skade nervene hos voksne og forstyrre utviklingen av hjernen og nervesystemet hos et foster eller et lite barn. Effekten av de langt lavere nivåene av kvikksølv som for tiden finnes i fisk er kontroversiell. De har vært knyttet til subtile endringer i nervesystemutviklingen og en mulig økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Harvard school of public health

Relaterte artikler:

Fisk til middag hver dag

Hvilken fisk er sunnest

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her