Hvorfor er fiber bra for oss

0
141
Hvorfor er fiber bra for oss
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kostholdsfiber er den ufordøyelige delen av plantemat. Fiber har en rekke helsemessige fordeler. Lær mer om hvorfor fiber er bra for oss.

Hvorfor er fiber bra for oss?

Fiber er mest i grønnsaker, frukt, fullkorn og belgfrukter. Det er to typer fiber – løselig og uoppløselig – og begge spiller viktige roller i helsen:

  • Uoppløselig fiber løses ikke opp i vann og tilfører bulk til avføringen, og forhindrer forstoppelse.
  • Løselig fiber absorberer vann og danner et gellignende stoff i fordøyelsessystemet. Løselig fiber kan bidra til å senke kolesterolnivået og bidra til å regulere blodsukkernivået.

Fordeler med å spise fiber

Havre, frukt og nøtter er alle gode kilder til løselig fiber. Kostholdsfibre er en viktig del av et sunt kosthold. Det er avgjørende for å holde tarmen sunn og redusere risikoen for kroniske, helsemessige forhold. De fleste i Norge får ikke nok fiber fra dietten. I følge noen estimater oppfyller bare 5% av befolkningen de tilstrekkelige anbefalingene om inntak. Dette betyr at folk flest kan få helsemessige fordeler ved å øke sitt daglige fiberinntak.

Å spise fiber har mange helsemessige fordeler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Beskyttelse mot hjertesykdom

Flere studier de siste tiårene har undersøkt kostfiberens effekt på hjertehelsen, inkludert forebygging av hjerte- og karsykdommer og redusert blodtrykk. En 2017-gjennomgang av studier fant at personer som spiste dietter med høyt fiberinnhold. hadde betydelig redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og lavere dødelighet fra disse forholdene. Disse hjertebeskyttende effektene kan være fordi fiber reduserer det totale kolesterolet og LDL-kolesterolet med lav tetthet, også kalt ‘dårlig kolesterol’, som gir en stor risiko for hjertesykdommer.

Bedre tarmhelse

Fiber er viktig for å holde tarmen sunn. Å spise nok fiber kan forhindre eller lindre forstoppelse, og hjelpe avfall til å bevege seg raskere gjennom kroppen. Det oppmuntrer også til sunn mikrobiota i tarmen. Ifølge en anmeldelse fra 2015 øker kostfiber mesteparten av avføring, bidrar til å fremme regelmessig avføring, og reduserer tiden avfall bruker inne i tarmen.

Ifølge en oversikt fra 2009 har kostfiber en positiv innvirkning på gastrointestinale lidelser, inkludert:

  • tykktarmsår
  • hiatal hernias
  • gastroøsofageal reflukssykdom
  • divertikulær sykdom
  • hemorroider

En gjennomgang fra 2019 rapporterer at fiberinntak kan redusere en persons risiko for tykktarmskreft.

Redusert diabetesrisiko

Å tilsette mer fiber i kostholdet kan også ha fordeler for diabetes. Fiber kan bidra til å redusere kroppens absorpsjon av sukker, og bidra til å forhindre blodsukkertopper etter måltidene. En gjennomgang fra 2018 rapporterer at personer som har dietter med høyt fiberinnhold, spesielt kornfiber, hadde lavere risiko for å utvikle diabetes type 2. Disse personene rapporterte også om en liten reduksjon i blodsukkernivået.

Vektkontroll

For mennesker som tar sikte på å gå ned i vekt, kan et kosthold med mye fiber bidra til å regulere vekttap. Mat med høyt fiberinnhold hjelper en person til å føle seg mettere lenger og kan hjelpe folk til å følge en diett. I en studie fra 2019 konkluderte forskere med at folk som økte kostholdsfibreinntaket, økte vekttapet og overholdelsen av kaloriinnskrenkningen i kostholdet.

Relaterte artikler:

Hva gjør fiber med kroppen

Mat med mye fiber

Annonse fra X-LIFE