Hvorfor er det viktig at du holder deg i god fysisk form

0
18
HVORFOR ER DET VIKTIG AT DU HOLDER DEG I GOD FYSISK FORM
Foto: Chander R - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



For å si det enkelt er fysisk aktivitet og trening viktig for alle. Barn, ungdommer og voksne i alle aldre trenger regelmessig fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet fremmer god helse, og du bør holde deg aktiv gjennom alle livsfaser, uavhengig av kroppstype eller BMI. Å forstå fordelene med fysisk form og vite hvor aktiv du skal være, kan hjelpe deg med å opprettholde god helse og forbedre din generelle livskvalitet. Her er noen fordeler med regelmessig fysisk aktivitet som viser viktigheten av fysisk form.

Øke forventet levealder

Tallrike studier har vist at regelmessig fysisk aktivitet øker forventet levealder og reduserer risikoen for for tidlig død. Det er ikke en magisk formel som omsetter timer med fysisk aktivitet til oppnådde livstimer, men forskning antyder at folk som er mer aktive, har en tendens til å være sunnere og har igjen en tendens til å leve lenger.

Redusere risikoen for skade

Regelmessig trening og fysisk aktivitet øker muskelstyrken, beintettheten, fleksibiliteten og stabiliteten. Fysisk form kan redusere risikoen for og motstandsdyktigheten mot utilsiktede skader, spesielt når du blir eldre. For eksempel betyr sterkere muskler og bedre balanse at det er mindre sannsynlig at du glir og faller, og sterkere bein betyr at det er mindre sannsynlig at du får beinskader.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Forbedre livskvaliteten din

En stillesittende livsstil og mangel på fysisk aktivitet kan føre til sykdom og plager. Fysisk inaktivitet er assosiert med økt risiko for visse typer kreft, mange kroniske sykdommer og psykiske problemer. Trening har imidlertid vist seg å forbedre humør og mental helse, og gir mange helsemessige fordeler. Selvfølgelig tillater fysisk kondisjon deg også å gjøre ting som du ellers ikke kan være i stand til å gjøre.

Hold deg aktiv

Å være aktiv og sunn lar deg gjøre aktiviteter som krever et visst nivå av fysisk form. For eksempel er det å vandre til toppen av et fjell er en givende opplevelse som gir en følelse av prestasjon og gir spektakulær natur, men det er mennesker som ikke kan oppleve dette på grunn av kondisjonsbegrensninger.

Men selv det å vandre rundt i dyrehagen med familien, eller leke på lekeplassen med barna, kan være utfordrende for de som forsømmer fysisk aktivitet i lengre perioder. Å være aktiv betyr at det er lettere å holde seg aktiv når du blir eldre.

Forbedre helsen din

Det er mange helsemessige fordeler ved å være fysisk aktiv. Regelmessig trening og fysisk aktivitet fremmer sterke muskler og bein. Det forbedrer respiratorisk, kardiovaskulær helse og generell helse. Å være aktiv kan også hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt, redusere risikoen for type 2-diabetes, hjertesykdom og redusere risikoen for noen kreftformer. Å være aktiv er med andre ord en viktig del av å opprettholde god helse og velvære.

Oppmuntre familien din til å være mer aktiv, og utfordre deg selv til å nå daglige eller ukentlige mål for fysisk aktivitet. Spill utendørssport med hele familien, planlegge tiden hver dag for å gå på treningsstudioet, eller gjennomføre sunne, aktive hobbyer som fotturer eller sykling. Gjennomføre trening og fysisk aktivitet til det blir en permanent del av dine daglige rutiner.

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og stress

Fysisk aktivitet og søvn

Annonse fra MILRAB