HELGEKUPP!

Hvorfor er det viktig å varme opp

En grundig oppvarming kan forebygge skader og forbedre ytelsen din når du trener. Lær mer om hvorfor det er viktig å varme opp.

Hvorfor er det viktig å varme opp?

Hvor lang tid oppvarmingen din skal være, avhenger av hvilken trening du gjør. Ikke bry deg så mye om den nøyaktige lengden på oppvarmingen. Sikt heller på en oppvarming som inkluderer alle viktige komponenter. Likevel bør oppvarmingen som et minimum være fem minutter lang. Trener du løping og skal gjennomføre en treningsøkt med høyere intensitet, bør du varme opp i 10-15 minutter.

Hver oppvarming bør starte med en kort periode med kondisjonstrening for å få blod til å pumpe til musklene og gjøre dem klare til trening. Avhengig av hva slags trening du planlegger, bruk fem til femten minutter på å utføre lett aerob aktivitet. Jogging, rask gange og lett stasjonær sykling er alle gode alternativer som oppvarming. Husk å holde intensiteten lav. Du bør jobbe i et tempo som lar deg fortsatt føre en samtale i løpet av denne delen av treningen. Skal du trene løping med høy intensitet, bør du avslutte oppvarmingen med 2-3 raske stigningsløp, for å venne kroppen til belastningen som kommer.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Relaterte artikler:

Oppvarming på tredemølle

Jogging som oppvarming

Om forfatteren

Legg inn kommentar