Hvorfor er det viktig å spise frokost

0
265
Hvorfor er det viktig å spise frokost
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Frokosten starter metabolismen, og hjelper deg med å forbrenne kalorier gjennom dagen. Lær mer om hvorfor du alltid bør spise frokost.

Hvorfor er det viktig å spise frokost?

Frokosten starter metabolismen, og hjelper deg med å forbrenne kalorier gjennom dagen. Det gir deg også energien du trenger for å få ting gjort, og hjelper deg å fokusere på jobb eller på skolen. Det er bare noen få grunner til at det er dagens viktigste måltid.

Mange studier har koblet å spise frokost til god helse, inkludert bedre hukommelse og konsentrasjon, lavere nivåer av «dårlig» LDL-kolesterol, og lavere sjanser for å få diabetes, hjertesykdommer og å være overvektig. Det er imidlertid vanskelig å vite om frokosten forårsaker disse sunne vanene, eller om folk som spiser den har sunnere livsstil. Men så mye er klart: Å hoppe over morgenmåltidet kan skape ubalanse i kroppens rytme med faste og spising. Når du våkner, er blodsukkeret som kroppen din trenger for å få musklene og hjernen til å fungere sitt beste vanligvis lite. Frokost hjelper til med å fylle den opp.

Hvis kroppen din ikke får det drivstoffet fra mat, kan det hende du føler deg tappet av energi – og det er mer sannsynlig at du spiser senere på dagen. Frokost gir deg også en sjanse til å få i deg vitaminer og næringsstoffer fra sunn mat som meieriprodukter, korn og frukt. Hvis du ikke spiser det, vil du sannsynligvis ikke få alle næringsstoffene kroppen din trenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Mange hopper over frokost fordi de har det travelt. Det blir helt feil. Du trenger mat i systemet ditt lenge før lunsjtid. Hvis du ikke spiser frokost, kan du bli så sulten senere at du spiser mat med høyt fettinnhold og sukker.

Frokost og vekten din

Kan et morgenmåltid være bra for midjen? Noen studier sier ja. Forskere har funnet ut at folk som spiser frokost, i gjennomsnitt er tynnere enn de som ikke gjør det. Det kan være fordi å spise mat med protein og fiber om morgenen holder appetitten i sjakk resten av dagen. Men det garanterer ikke at du får plass i de smale jeansene. En fersk studie sammenlignet vekttap blant folk som spiste frokost, med de som ikke gjorde det. Frokosten utgjorde ingen forskjell.

Hvis du er på diett, ikke tenk på å kutte kalorier ved å hoppe over frokosten. Studier viser at de fleste som mister vekt og holder vekten, spiser frokost hver dag. Likevel må du ta hensyn til hva, når og hvor mye du spiser. En studie viste at folk som spiste en stor frokost spiste mer i løpet av dagen.

Sunn mat til frokost

Du trenger ikke spise et stort måltid til frokost, men det er lurt å ha noe innen en time etter at du våknet. Det beste alternativet er en blanding av matvarer som har karbohydrater, protein, sunt fett og fiber. Karbohydrater vil gi deg energi med en gang, og protein og fiber vil holde deg mett lenger. Prøv med fullkorn, lettmelk og frukt, eller en frokostsmoothie laget av naturellyoghurt, frukt og en teskje kli. Nøtter eller hjemmelagde granolabarer er også enkle alternativer.

Relaterte artikler:

Frokost før halvmaraton

Trening før frokost

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!