Hvorfor er det viktig å spise fisk

0
239
Hvorfor er det viktig å spise fisk
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Hvorfor er det viktig å spise fisk? Lær mer om helsemessige fordeler med å spise mer fisk!

Fisk er blant de sunneste matvarene vi har. Fisk er fullpakket med viktige næringsstoffer, som proteiner og D-vitamin. Fisk er også en flott kilde til omega-3 fettsyrer, som er utrolig viktige for kroppen din og hjernen.

Her får du en oversikt over helsemessige fordeler ved å spise fisk.

Fisk er rik på viktige næringsstoffer

Fisk er rike på mange næringsstoffer som folk flest mangler. Dette inkluderer protein, jod av høy kvalitet og forskjellige vitaminer og mineraler. Fet fisk anses som de sunneste. Det er fordi fet fisk, inkludert laks, ørret, sardiner, tunfisk og makrell, inneholder høyere fettbaserte næringsstoffer. Dette inkluderer D-vitamin, et fettløselig næringsstoff som mange mennesker mangler. Fet fisk har også omega-3-fettsyrer, som er avgjørende for optimal kropps- og hjernefunksjon og sterkt knyttet til redusert risiko for mange sykdommer. For å oppfylle kravene dine omega-3 anbefales det å spise fet fisk minst en eller to ganger i uken.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fisk kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag

Hjerteinfarkt og hjerneslag er de to vanligste årsakene til for tidlig død i verden. Fisk regnes som en av de mest hjertesunne matvarene du kan spise. Studier viser at folk som spiser fisk regelmessig har en lavere risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og død av hjertesykdom. Forskere mener at fettholdige fiskesorter er enda gunstigere for hjertehelsen på grunn av deres høye omega-3-fettsyreinnhold.

Fisk inneholder næringsstoffer som er viktig for vekst og utvikling

Omega-3 fettsyrer er viktige for vekst og utvikling. Omega-3 fett er spesielt viktig for utviklingen av hjerne og øye. Av denne grunn anbefales det ofte at gravide og ammende kvinner spiser nok omega-3-fettsyrer.

Fisk kan forbedre hjernehelsen

Hjernefunksjonen din avtar ofte med aldring. Mens mild mental nedgang er normalt, eksisterer det også alvorlige nevrodegenerative plager som Alzheimers sykdom. Mange observasjonsstudier viser at folk som spiser mer fisk har lavere hastighet på mental nedgang.

Fisk kan forebygge depresjon

Depresjon er en vanlig mental tilstand i befolkningen. Depresjon er preget av tristhet, redusert energi og tap av interesse for liv og aktiviteter. Studier har funnet at folk som spiser fisk regelmessig, er mye mindre sannsynlig å bli deprimerte. Studier viser at omega-3-fettsyrer kan forebygge depresjon.

Fisk er en rik kilde til vitamin D

Fisk og fiskeprodukter er blant de beste kostholdskildene til vitamin D. Fet fisk som laks og sild inneholder de høyeste mengdene. 113 gram servering av laks inneholder rundt 100% av det anbefalte inntaket av vitamin D. Noen fiskeoljer, for eksempel tran, inneholder også D-vitamin, og gir mer enn 200% av daglig inntak av vitamin D. Hvis du ikke får mye sol og ikke spiser fet fisk regelmessig, kan det være lurt å vurdere å ta et D-vitamintilskudd.

Fisk kan redusere risikoen for autoimmune sykdommer

Autoimmune sykdommer som diabetes type 1 oppstår når immunsystemet ditt angriper og ødelegger sunt kroppsvev. Flere studier kobler inntak av omega-3 eller fiskeolje til redusert risiko for diabetes type 1 hos barn, samt en form for autoimmun diabetes hos voksne. Omega-3-fettsyrene og vitamin D i fisk og fiskeoljer kan bidra til dette.

Fisk kan beskytte synet når du bli eldre

Aldersrelatert makulær degenerasjon er en viktig årsak til nedsatt syn og blindhet som hovedsakelig rammer eldre voksne. Noen bevis tyder på at fisk og omega-3 fettsyrer kan beskytte mot denne sykdommen. I en studie var regelmessig fiskeinntak knyttet til en 42% lavere risiko for sykdommen hos kvinner.

Fisk kan forbedre søvnkvalitete

I en 6-måneders studie på 95 middelaldrende menn førte et måltid med laks 3 ganger per uke til forbedringer i både søvn og daglig funksjon. Forskerne spekulerte i at dette var forårsaket av vitamin D-innholdet.

Fisk er smakfullt og enkelt å tilberede

Fisk er godt og enkelt å tilberede. Av denne grunn bør det være relativt enkelt å la fisk bli en viktig del kostholdet ditt. Å spise fisk en eller to ganger per uke anses som tilstrekkelig for å dra nytte av de viktige næringsstoffene og vitaminene. Laks kan tilberedes bakt, stekt, seared eller kokt. Den passer godt sammen med et mangfold av grønnsaker og korn.

Relaterte artikler:

Sunn mat som får deg ned i vekt

Sunn mat som gir energi

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!