Hvorfor er det viktig å drikke vann

0
170
Hvorfor er det viktig å drikke vann
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når vanninntaket ikke tilsvarer det kroppen forbruker, kan du bli dehydrert. Lær mer om hvorfor det er viktig å drikke vann.

Hvorfor er det viktig å drikke vann?

Væsketap fremheves i varmere klima, under anstrengende trening, i store høyder og hos eldre voksne, hvis følelse av tørst kanskje ikke er så skarp. Her er seks grunner til å sørge for at du drikker nok vann eller andre væsker hver dag, og tips som kan gjøre det enklere å få i seg nok vann:

Vann opprettholder balansen av kroppsvæsker

Vann hjelper med å opprettholde balansen mellom kroppsvæsker. Kroppen din består av omtrent 60% vann. Funksjonene til disse kroppslige væskene inkluderer fordøyelse, absorpsjon, sirkulasjon, produksjon av spytt, transport av næringsstoffer og opprettholdelse av kroppstemperatur. Gjennom den bakre hypofysen kommuniserer hjernen din med nyrene dine og forteller hvor mye vann som skal skilles ut som urin eller holde på for reservene. Når du har for lite væsker, utløser hjernen kroppens tørstmekanisme. Og med mindre du tar medisiner som gjør deg tørst, bør du lytte til signalene og drikke vann.

Vann kan hjelpe med å kontrollere kalorier

I mange år har slankere drukket mye vann som en vekttapstrategi. Selv om vann ikke har noen magisk effekt på vekttap, kan det erstatte mer kaloriholdige drikker. Det som fungerer med vekttap, er hvis du velger vann eller en ikke-kalori drikk fremfor en kaloriholdig drikk og / eller spiser en diett høyere i vannrik mat som er sunnere, mer mettende. Mat med høyt vanninnhold har en tendens til å ha høyere volum og krever mer tygging, og den tas opp saktere av kroppen, noe som hjelper deg med å bli mett. Vannrik mat inkluderer frukt, grønnsaker, buljongbaserte supper, havregryn og bønner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vann hjelper med å gi muskler liv

Celler som ikke opprettholder balansen mellom væsker og elektrolytter, kan føre til muskeltretthet. Når muskelceller ikke har tilstrekkelig væske, fungerer de ikke så bra, og det kan gå ut over ytelsen. Å drikke nok væske er viktig når du trener. Det anbefales at folk drikker omtrent 17 gram væske omtrent to timer før trening. Under trening anbefaler de at folk begynner å drikke væske tidlig, og drikker med jevne mellomrom for å erstatte væsker som går tapt ved svette. Dette er spesielt viktig når du trener i varmt klima.

Vann hjelper med å holde huden sunn

Huden din inneholder rikelig med vann, og fungerer som en beskyttende barriere for å forhindre overflødig tap av væske. Men ikke forvent at overhydrering vil fjerne rynker eller fine linjer.. Dehydrering gjør at huden din ser mer tørr og rynket ut, noe som kan forbedres med riktig fuktighet. Du kan også hjelpe med å «låse» fuktighet i huden din ved å bruke fuktighetskrem, noe som skaper en fysisk barriere for å holde fuktighet inne.

Vann hjelper nyrene dine

Kroppsvæsker transporterer avfallsprodukter inn og ut av celler. Det viktigste toksinet i kroppen er ureanitrogen i blodet, et vannløselig avfall som kan passere gjennom nyrene for å skilles ut i urinen. Nyrene dine gjør en fantastisk jobb med å rense og befri kroppen din for giftstoffer så lenge inntaket av væske er tilstrekkelig. Når du får i deg nok væske, strømmer urinen fritt, er lys i fargen og fri for lukt. Når kroppen ikke får nok væske, øker urinkonsentrasjonen, fargen og lukten fordi nyrene feller ekstra væske for kroppsfunksjoner. Hvis du kronisk drikker for lite, kan du ha større risiko for nyrestein, spesielt i varmt klima.

Vann hjelper med å opprettholde normal tarmfunksjon

Tilstrekkelig fuktighet sørger for at ting flyter jevnt i mage-tarmkanalen og forhindrer forstoppelse. Når du ikke får i deg nok væske, trekker tykktarmen vann fra avføring for å opprettholde hydrering – og resultatet er forstoppelse. Tilstrekkelig væske og fiber er den perfekte kombinasjonen, fordi væsken pumper opp fiberen og fungerer som en kost for å hjelpe tarmen til å fungere ordentlig.

5 tips for å hjelpe deg å drikke mer

Hvis du tror du trenger å drikke mer vann, her er noen tips for å øke væskeinntaket og høste fordelene med vann:

  • Drikk vann til hver snack og hvert måltid.
  • Velg drikke du liker; Det er sannsynlig at du drikker mer væske hvis du liker smaken, men hold deg unna sukkerholdige drikker, også de med kunstige søtningsstoffer.
  • Spis mer frukt og grønnsaker. Deres høye vanninnhold vil bedre hydreringen. Cirka 20% av væskeinntaket vårt kommer fra mat.
  • Ta en flaske vann med deg i bilen, til kontoret eller i vesken.

Relaterte artikler:

Hvor mye vann trenger kroppen

Hvilke oppgaver har vann i kroppen

Annonse fra X-LIFE