Hvorfor er avokado sunt

0
52
Hvorfor er avokado sunt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Avokado sine potensielle helsemessige fordeler inkluderer forbedring av fordøyelsen, redusert risiko for depresjon og beskyttelse mot kreft.

Også kjent som en alligatorpære eller smørfrukt. Den allsidige avokadoen er den eneste frukten som gir en betydelig mengde sunne enumettede fettsyrer (MUFA). Avokado er en naturlig næringstett mat og inneholder nesten 20 vitaminer og mineraler.

Avokado er rik på vitaminer og mineraler

Å spise et kosthold som inneholder rikelig med frukt og grønnsaker av alle slag har lenge vært assosiert med redusert risiko for mange livsstilsrelaterte helsemessige forhold. Tallrike studier har funnet at et overveiende plantebasert kosthold som inkluderer matvarer som avokado, kan bidra til å redusere risikoen for overvekt, diabetes, hjertesykdommer og generell dødelighet, samtidig som det fremmer en sunn hudfarge og hår, økt energi og generelt lavere vekt.

Avokado er næringsrik

En servering avokado (en femtedel av en avokado, omtrent 40 gram) inneholder:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!
  • 64 kalorier
  • nesten 6 gram fett
  • 3,4 gram karbohydrat
  • mindre enn et gram sukker
  • nesten 3 gram fiber

Avokado er en flott kilde til vitamin C, E, K og B-6, samt riboflavin, niacin, folat, pantotensyre, magnesium og kalium. De gir også lutein, betakaroten og omega-3 fettsyrer.

Selv om de fleste kaloriene i en avokado kommer fra fett, må du ikke styre unna avokado av den grunn! Avokadoer er fulle av sunne, fordelaktige fettstoffer som hjelper deg med å holde deg mett. Når du spiser fett, får hjernen et signal om å slå av appetitten. Å spise fett bremser nedbrytningen av karbohydrater, noe som bidrar til å holde sukkernivået i blodet stabilt.

Fett er viktig for hver eneste celle i kroppen. Å spise sunt fett støtter hudens helse, forbedrer absorpsjonen av fettløselige vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, og kan til og med bidra til å øke immunforsvaret.

Sunt for hjertet

Avokado inneholder 25 milligram per unse av en naturlig plantesterol kalt beta-sitosterol. Regelmessig forbruk av beta-sitosterol og andre plantesteroler er sett å bidra til å opprettholde sunne kolesterolnivåer.

Flott for synet

Avokado inneholder lutein og zeaxanthin, to fytokjemikalier som er spesielt konsentrert i vevene i øynene, der de gir antioksidantbeskyttelse for å minimere skader, inkludert fra ultrafiolett lys. Ettersom de enumettede fettsyrene i avokado også støtter opptaket av andre gunstige fettløselige antioksidanter, for eksempel betakaroten, kan det å legge avokado til kostholdet bidra til å redusere risikoen for å utvikle aldersrelatert makulær degenerasjon.

Osteoporose forebygging

K-vitamin er viktig for beinhelsen. Halvparten av en avokado gir omtrent 25 prosent av det daglige anbefalte inntaket av vitamin K. Dette næringsstoffet blir ofte oversett, men er viktig for beinhelsen. K-vitamin overskygges ofte av kalsium og D-vitamin når man tenker på næringsstoffer som er viktige for å opprettholde sunne bein, men å spise et kosthold med tilstrekkelig vitamin K kan støtte beinhelsen ved å øke kalsiumopptaket og redusere utskillelsen av kalsium i urinen.

Kreft

Tilstrekkelig inntak av folat fra mat har vist seg å beskytte mot kreft i tykktarmen, mage, bukspyttkjertelen og livmorhalsen. Selv om mekanismen bak denne tilsynelatende reduksjonen i risiko for kreft er ukjent, mener forskere at folat beskytter mot uønskede mutasjoner i DNA og RNA under celledeling.

Avokado kan til og med ha en rolle å spille i kreftbehandlingen, med noe forskning som finner ut at fytokjemikalier som er utvunnet fra avokado selektivt kan hemme veksten av forstadier og kreftceller og forårsake død av kreftceller, samtidig som det oppmuntrer til spredning av immunsystemceller kalt lymfocytter. Disse fytokjemikaliene har også vist seg å redusere kromosomskader forårsaket av cyklofosfamid, et cellegiftmedisin.

Lavere risiko for depresjon

Mat som inneholder høye nivåer av folat kan bidra til å redusere risikoen for depresjon fordi folat bidrar til å forhindre oppbygging av homocystein, et stoff som kan svekke sirkulasjonen og tilførselen av næringsstoffer til hjernen. Overflødig homocystein kan også forstyrre produksjonen av serotonin, dopamin og noradrenalin, som regulerer humør, søvn og appetitt.

Forbedret fordøyelse

Til tross for sin kremete struktur, er en avokado faktisk rik på fiber med omtrent 6-7 gram per halv frukt. Å spise mat med naturlig fiber kan bidra til å forhindre forstoppelse, opprettholde en sunn fordøyelseskanal og redusere risikoen for tykktarmskreft.

Naturlig avgiftning

Tilstrekkelig fiber fremmer regelmessig avføring, som er avgjørende for den daglige utskillelsen av giftstoffer gjennom galle og avføring. Nyere studier har vist at kostfiber også kan spille en rolle i å regulere immunforsvaret og betennelse.

Antimikrobiell handling

Avokado inneholder stoffer som har antimikrobiell aktivitet, spesielt mot Escherichia coli, en ledende årsak til matforgiftning.

Beskyttelse mot kronisk sykdom

Høyt fiberinntak er forbundet med betydelig lavere risiko for å utvikle koronar hjertesykdom, hjerneslag, hypertensjon, diabetes, overvekt og visse sykdommer i mage-tarmkanalen. Økt fiberinntak har også vist seg å senke blodtrykk og kolesterolnivå, forbedre insulinfølsomheten og forbedre vekttap for overvektige personer.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold avokado

Er avokado en frukt

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!