Hvorfor du aldri lykkes med løping

0
74
Hvorfor du aldri lykkes med løping

I dette innlegget vil du lære mer om årsaker til at du ikke lykkes med løping, og hva du kan gjøre for å komme i ditt livs form med å trene løping.

Hvordan trene løping på en effektiv måte

Løping er en enkel treningsform, men på samme tid en krevende måte å trene på. Alt du trenger er funksjonelt treningstøy og et par gode løpesko. Du trenger også en porsjon motivasjon for å komme i gang med løpetreningen. Hvorfor du aldri lykkes med løping vil for en stor del henge sammen med hvordan du trener løping, i hvilken grad du varierer løpetreningen, og at du trener i takt med hva kroppen din greier av belastning.

Trene med utgangspunkt i eget formnivå for å lykkes med løping

Mange løpere, også de mer erfarne, har en oppfatning om hva som må til av løpetrening, og trener med feil utgangspunkt, på et nivå kroppen ikke er klar for å tåle belastningen den blir påført. Konsekvensen av å trene for mye og for hardt, blir at kroppen får et akkumulert behov for restitusjon. Formen blir heller dårligere enn bedre, og i verste fall kan du pådra deg skader. Prinsippet for å unngå dette er enkelt. Du må lytte til kroppen og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet som hele tiden er i takt med at kroppen din blir sterkere. Å trene på denne måten er mye mer motiverende, fordi du hele tiden er restituert får du påfører kroppen ny belastning, i tillegg til at du får en jevn og god formutvikling.

Variasjon for å lykkes med løping

Hvordan du variere løpetreningen vil ha stor betydning for din formutvikling og motivasjon for å trene løping. Variere med tanke på hva du trener løping, hvor du løper og med hvilken intensitet. Variasjon kan på denne måten utsette stagnasjon, fordi du hele tiden varierer med hvordan du belaster når du trener løping. Variasjon kan også bidra til at du reduserer risikoen for skader, fordi du unngår den ensidige belastningen du har ved å trene det samme hele tiden.

Restitusjon for å lykkes med løping

Gå aldri på akkord med tanke på restitusjon når du trener løping. Det er når du restituerer at du blir bedre til å løpe. Når du restituerer bygger kroppen opp igjen ødelagt muskelvev, og du bygger opp igjen overskudd til neste treningsøkt. Trene for å restituere, heller enn omvendt. Se på restitusjon som en bonus for all treningen du har gjennomført, og tenk at restitusjonstiden vil gjøre deg til en bedre løper.

Motivasjon for å lykkes med løping

Motivasjon er viktig for å lykkes med løping, og er spesielt kritisk for nybegynnere som nettopp har startet med løping. Å være utslitt etter hver treningsøkt kan være en sikker måte å kvele all motivasjon på. Motivasjon for løping er noe du bygger hver gang du gjennomfører en treningsøkt med løping, ved at du trener variert, mye med lav intensitet, og sørger for tilstrekkelig med restitusjon mellom hver treningsøkt. Løping skal være gøy, og motivasjonen er viktig for å holde deg i gang med løpetreningen.

Relaterte artikler:

En halvtime løping hver dag

Jogge hver dag for å gå ned i vekt