Hvorfor bær er viktig for kroppen

0
60
Hvorfor bær er viktig for kroppen

Sist oppdatert

Hvis noen tilbød deg en pille som hjalp deg med å føle deg mett, gå ned i vekt og forhindre sykdom, ville du tatt den, ikke sant? Lær mer om hvorfor bær er viktig i kostholdet ditt!

Og hva hvis det også smakte godt? Heldigvis trenger du ikke å gå til legen din for den slags resept. Du trenger bare å besøke dagligvarebutikken din og laste opp et bredt utvalg av friske eller frosne bær. Det som gjør bær så spesielle er deres høye nivåer av fytokjemikalier – de naturlig forekommende næringsstoffer som hjelper til med å beskytte celler mot skade.

Her er gode grunner til at du bør spise mer bær!

Bær gjør deg mentalt skjerpet

Kvinner som spiser omtrent to porsjoner jordbær eller en porsjon blåbær i uken opplevde mindre mental nedgang over tid enn jevnaldrende som gikk uten disse virkningsfulle bærene. Effekten kan ha sammenheng med en klasse forbindelser som kalles antocyanidiner, som er en type flavonoid. Disse forbindelsene, som finnes nesten utelukkende i bær, er kjent for å ha god effekt på lærings- og minnesentre i hjernen.

Bær gjør det enklere å ha kontroll på diabetes

Bær er søte, men ikke den typen søt som gjør at folk med diabetes bør holde seg unna bær. Fordi bærene inneholder fiber, kan de bruke det i en diabetisk diett. Generelt er det bedre å spise frukt som helhet i stedet for å drikke juice, som er mye høyere i sukkerinnhold og ikke inneholder fiber.

Bær kan forebygge Parkinson

Mennesker som spiser minst to porsjoner bær i uken har 25 prosent mindre sjanse for å utvikle Parkinsons sykdom enn sine jevnaldrende, ifølge forskning publisert i tidsskriftet Neurology. Den samme forskningen viste at menn med det høyeste inntaket av flavonoider – som er rikelig i bær – reduserte risikoen med 40 prosent.

Bær er bra for hjertehelsen

Selv mennesker med en sterk arvelig risiko for hjertesykdom kan oppleve at et kosthold rikt på rå frukt og grønnsaker, inkludert bær, kan redusere sjansene for hjerteinfarkt, ifølge en studie publisert i PLoS Medicine. Forskere så på antall diett og hjerteinfarkt blant 27 000 mennesker med forskjellig bakgrunn og fant ut at det å spise frukt og grønnsaker ser ut til å endre den genetiske risikoen i 9p21-genet, kjent for å være relatert til hjertesykdom. «Spis en regnbue.» Utover blåbærene, inkluder så mange forskjellige farger og grønnsaker i kostholdet ditt som mulig.

Spis bær for å stabilisere kroppsvekt

På grunn av fiber- og væskeinnholdet gir bær oss en følelse av metthet, og det å føle seg mett er en viktig del av å styre matinntaket. Eksperimentere med bær i ernæringsrike oppskrifter som sauser med fersk frukt og salatdressing, kombinere med nøtter for et rask mellommåltid eller spis bær vanlig.

Lavere blodtrykk med å spise bær

Selv om ingen kliniske studier ennå har gitt en resept for bær for å bekjempe høyt blodtrykk, anbefaler kostholdseksperter og leger et kosthold med mye frukt, bær og grønnsaker. «Denne fordelen går tilbake til antioksidantene bær har, og også din genetiske disposisjon. Mye bær i kostholdet kan være spesielt nyttig for mennesker som har familiehistorie med risiko for hjertesykdommer. Høyt blodtrykk i seg selv er en risikofaktor for hjertesykdommer. De kjemiske forbindelsene i bær bekjemper betennelser som kan følge med høyt blodtrykk, noe som bidrar til å gjøre kroppen sunnere.

Forebygge kreft med bær

Flavonoidpakket bær, som blåbær og bringebær, kan en dag føre til enda mer effektive kreftforebyggende strategier. Forskning publisert i Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis antyder at flavonoider og andre forbindelser som finnes i bær kan bidra til å redusere risikoen for tykktarmskreft. Fordi kreftforebyggende dietter generelt vektlegger frukt og grønnsaker, vil bær inkludert absolutt ikke skade. Igjen, forbedres enhver kreftforebyggende fordel ved å inkludere mange forskjellige farger på frukt og grønnsaker.

Spis bær for å forebygge Alzheimer

Antioksidanter i bær kan være allierte i kampen mot virkningene av alder på hjernen som kan ligge bak endringer som fører til den kognitive nedgangen assosiert med Alzheimers. Data rapportert på et fersk møte i American Chemical Society antyder at bær inneholder kjemiske forbindelser kalt polyfenolika, noe som kan bidra til å forhindre Alzheimers sykdom.

Relaterte artikler:

De sunneste bærene du kan spise

Hvorfor spise bær