Hvordan trene spenst

0
121
Hvordan trene spenst

Lær mer om hvordan spensttrening kan gjøre deg bedre til å løpe, gjennom bedre løpeteknikk og bedre løpsøkonomi.

Hvordan trene spenst

Spensttrening kan gi deg bedre snert eller eksplosivitet i løpssteget, og bidra til at løpeteknikken din blir bedre. Det finnes flere måter du kan trene spenst, eksempelvis spensthopp, høye kneløft og sprunglauf.

Spensthopp for å trene opp spenst

Spensthopp trener opp legg- og lårmuskulaturen. Utgangsposisjonen er stående, med armene ned til siden. Beina skal være strake med en skulderlengde avstand fra hverandre. Strak rygg. Start bevegelsen ved å bøye knærne, helt til fingertuppene tar i gulvet. Pass på at ryggen er strak. Umiddelbart starter en eksplosiv bevegelse opp igjen, der du strekker armene i været når du hopper opp. Gjennomføre serier på 4×10 repetisjoner, med korte pauser mellom hver serie.

Høye kneløft for å trene opp spenst

Utgangspunktet for øvelsen er armene ned til siden og beina med en fots avstand fra hverandre. Start med å heve knærne annenhver gang i et høyt tempo, mens du bruker armene som pendler (som når du løper). Knærne skal opp i en høyde slik at det blir en 90 graders vinkel mellom lår og overkropp. Pass på at ryggen er strak når du gjennomfører øvelsen. Utføre 10×30 sekunders kneløft med korte pauser mellom hvert intervall. Øvelsen kan gjøres på stedet, eller at du tar høye kneløft over en bestemt strekning.

Sprunglauf for å trene opp spenst

Sprunglauf utføres med høye kneløft annenhver gang på hvert bein mens du løper. Bruk armene aktivt som pendler mens du gjennomfører øvelsen. Øvelsen gjennomføres over en planlagt strekning, eksempelvis med serier på 10×100 meter.

Hvordan trene spenst

Kneløft og sprunglauf kan også gjennomføres i motbakker, for å få ekstra belastning. Legg inn spenstøvelser etter treningsøkter, 1-2 ganger hver uke.

Relaterte artikler:

Hvorfor trene spenst

Trene hele kroppen hver dag