Hvordan vet man at man er i ketose

0
718
Hvordan vet man at man er i ketose
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Hvordan vet man at man er i ketose? Lær mer om symptomer som kan være tegn på at man er i ketose.

Ketose er en metabolsk prosess som oppstår når kroppen begynner å forbrenne fett som energi fordi den ikke har nok karbohydrater å forbrenne. Under denne prosessen produserer leveren kjemikalier som kalles ketoner. Det ketogene, eller keto, kostholdet tar sikte på å indusere ketose for å forbrenne mer fett. Talsmenn for kostholdet hevder at det øker vekttap og forbedrer den generelle helsen.

Hvordan vet man at man er i ketose

Her er tegn som kan hjelpe en person med å bestemme om det ketogene kostholdet fungerer eller ikke.

Økt ketogennivå

En blodprøve kan indikere ketonnivåer. Å ha ketoner i blodet er sannsynligvis det beste kjennetegnet på at man er i ketose. Leger kan også bruke urin- og pustetester for å sjekke ketonnivå, men disse er mindre pålitelige enn blodprøver.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Vektreduksjon

Noe forskning antyder at denne typen kosthold med svært lite karbohydrater er effektiv for vekttap. Derfor bør folk forvente å gå ned i vekt når de er i ketose. Resultatene fra en metaanalyse fra 2013 som undersøkte funnene fra flere randomiserte kontrollerte studier, antyder at personer som følger et ketogent kosthold kan miste mer vekt på lang sikt enn personer som følger en diett med lite fett.

Tørst

Ketose kan føre til at noen mennesker føler seg tørstere enn vanlig, noe som kan oppstå som en bivirkning av vanntap. Imidlertid kan høye nivåer av ketoner i kroppen også føre til dehydrering og en elektrolyttubalanse. Begge disse reaksjonene kan forårsake komplikasjoner.

Muskelkramper og spasmer

Dehydrering og ubalanse i elektrolyttene kan forårsake muskelkramper. Elektrolytter er stoffer som fører elektriske signaler mellom kroppens celler. Ubalanse i disse stoffene fører til forstyrrede elektriske meldinger som kan forårsake muskelsammentrekninger og spasmer. Personer som følger det ketogene kostholdet, bør sørge for at de får i seg nok elektrolytter fra maten de spiser for å unngå muskelsmerter og andre symptomer på ubalanse.

Hodepine

Hodepine som en følge av ketose kan vare alt fra 1 til 7 dager, eller lenger. Hodepine kan være en vanlig bivirkning av å bytte til et ketogent kosthold. Det kan oppstå som et resultat av å konsumere færre karbohydrater, spesielt sukker. Dehydrering og ubalanse i elektrolyttene kan også føre til hodepine.

Tretthet og utmattelse

I de første stadiene av et ketosekosthold kan folk føle seg mer slitne og mer utmattet enn vanlig. Denne utmattelsen oppstår når kroppen går over fra å brenne karbohydrater til å forbrenne fett som energi. Karbohydrater gir raskere energi til kroppen. Etter flere uker på kostholdet, bør folk merke en økning i energinivået. Hvis ikke, bør de oppsøke lege, siden tretthet også er et symptom på dehydrering og mangel på næring.

Magesmerter

Å gjøre endringer i kostholdet kan øke risikoen for mageproblemer og andre fordøyelsesplager. Dette kan også oppstå når en person går over til det ketogene kostholdet. Drikk rikelig med vann og andre væsker for å redusere risikoen for magesmerter. Spis ikke-stivelsesholdige grønnsaker og annen fiberrik mat for å forebygge forstoppelse.

Endringer i søvnmønster

Å følge et ketogent kosthold kan forstyrre en persons søvnmønster. Til å begynne med kan de oppleve vanskeligheter med å sovne, eller våkne om natten. Disse symptomene forsvinner vanligvis i løpet av noen uker.

Dårlig ånde

En vanlig bivirkning av ketose er dårlig ånde. Dårlig ånde er blant de vanligste bivirkningene av ketose. Dette er fordi ketoner forlater kroppen gjennom pusten så vel som urinen. Folk på kostholdet, eller de rundt dem, kan merke at pusten lukter søtt eller fruktig.

Bedre fokus og konsentrasjon

Til å begynne med kan det ketogene kostholdet forårsake hodepine og konsentrasjonsvansker. Imidlertid bør disse symptomene gå over. Personer som følger et langvarig ketogent kosthold rapporterer ofte om bedre klarhet og fokus, og noe forskning støtter dette.

Medicalnewstoday.com

Relaterte artikler:

Symptomer på at man er i ketose

Hvor lang tid tar det å komme i ketose

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-