Hvordan unngå skader etter opphold i treningen?

0
329
Hvordan unngå skader etter opphold i treningen?

Hvordan unngå skader etter opphold i treningen? Hvordan trener du deg opp igjen etter etter en kortere eller lenger periode med lite eller ingen trening?

Starte å trene igjen etter opphold i treningen

Etter en kortere eller lenger periode uten trening, og du er klar for å ta fatt på treningen igjen, er det fort gjort å trene for mye og for med hard intensitet, uten at kroppen er klar for det. Uten å tenke noe særlig over det, er det mange som starter opp igjen treningen, eller i hvert fall forsøker, å trene med samme mengde og intensitet som tidligere. Konsekvensen av dette kan bli overbelastning og skader. Hvis du har hatt et opphold i treningen på grunn av skader, vil det være enda viktigere å tenke nøye igjennom hvordan du vil starte opp igjen med trening. Er du nybegynner og har liten erfaring med trening fra før av, vil det være helt avgjørende at du tar utgangspunkt i eget formnivå, og har en gradvis økning i treningsmengde som er i samsvar med at kroppen din greier å absorbere belastningen den har blitt påført.

Hvilke erfaringer har du gjort deg med treningsopphold på grunn av skader, en lang vinter uten trening, eller som nybegynner med liten eller ingen erfaring fra før av? Har du noen erfaringer som du kunne vært foruten, og har tips og råd til andre som trener?

Del dine erfaringer på Spurtforum om hvordan starte opp trening etter en kortere eller lenger periode med trening!