Trene i kulden
Trene i kulden
15. november 2018
Trene på is og snø
Trene på is og snø
15. november 2018

Hvordan trene som nybegynner

Hvordan trene som nybegynner

Stock.adobe.com

Hvordan trene som nybegynner

Hvordan trene som nybegynner. Lær hvordan du som nybegynner kan trene for å ha en best mulig formutvikling.

Trening for nybegynnere

Du står på terskelen til å begynne å trene, og det er fantastisk. For at treningen skal være mest mulig motiverende, effektiv og skadeforebyggende, er det en del ting du som nybegynner bør gjøre for å få en best mulig start på treningen. Å ha en gradvis tilvenning til økt treningsbelastning med utgangspunkt i eget formnivå, kan være helt avgjørende. Variasjon vil også være viktig for motivasjonen din.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du som nybegynner kan komme i gang med trening på en best mulig måte.

Trening med utgangspunkt i ditt formnivå

De aller fleste av de som begynner å trene, har en viss formening om eget formnivå. Likevel ser vi at mange nybegynnere starter opp med trening som ikke er samsvar med formnivået. Dette er en viktig årsak til at mange nybegynnere slutter å trene etter kort tid, eller går på en smell i form av overbelastning eller skader. Det kan du enkelt unngå ved å starte treningen på ditt nivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet.

Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Når du er nybegynner er ikke kroppen vant til belastningen den blir påført. Derfor bør du som nybegynner ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet, i takt med at kroppen venner seg til økt treningsbelastning. Det kan være lurt å starte opp med trening med lavere intensitet når du er nybegynner. Er du helt utrent er det fort gjort å trene med for høy intensitet. Selv rolig jogging kan føre til at pulsen går høyt opp på nybegynnere. Trener du løping, bør du da veksle mellom å gå og jogge, for å holde intensiteten nede. Etter hvert når formnivået blir bedre, kan du legge inn noe trening med høyere intensitet.

Variasjon når du trener som nybegynner

Variasjon er viktig både med tanke på formutvikling, motivasjon og forebygging av skader. Trener du løping, bør du variere både med hva og hvor du trener, og med hvilken intensitet. Å trene variert med hva du trener, kan gjøre treningen mer morsom og motiverende. Variert intensitet kan bidra til at du utsetter stagnasjon, og har en jevn og god formutvikling. Det samme gjelder for det å trene i varierte løyper med forskjellig underlag. Variasjon bidrar til at du belaster forskjellig, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skader.

Hvordan trene som nybegynner

Som nybegynner er kanskje det viktigste du kan gjøre, er å skape kontinuitet i treningen. Trening er ennå ikke en innarbeidet vane, men ved å variere treningen med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet, kan det gi deg best formutvikling, og gjøre deg enda mer motivert for å trene. Du skal ta i når du trener, men på samme tid skal treningen være komfortabel.

Relaterte artikler:

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

Tips til nybegynnere som vil komme i form med løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *