Hvordan trene smart

0
136
Hvordan trene smart

Lær mer om hvordan du kan trene smart på en måte som gir deg best mulig formutvikling og redusert risiko for skader.

Trene smart

Å trene smart handler mye om å trene mest mulig effektivt for best mulig effekt, uten at du har for høy risiko for skader. Trener du mye kan det være en hårfin balansegang, men er du som de aller fleste som trener, kan det være enkle grep som må tas for at du skal trene smart. Smart trening handler om trene mye med lav intensitet og gjennomføre korte, men effektive treningsøkter med moderat til hard intensitet.

Hvordan trene smart med lav intensitet

Å gjennomføre mesteparten av treningen din i løpet av en uke med lav intensitet reduserer risikoen for skader og øker din aerobe kapasitet og utholdenhet. Selv om formkurven din kanskje ikke blir så bratt dersom du bare trener med lav intensitet, kan du likevel ha en jevn og god formutvikling dersom du varierer løypene du trener i, og avslutter den rolige treningen med stigningsløp, dersom det er løping du trener.

Hvordan trene smart med moderat til hard intensitet

Du kan gjennomføre intervalltrening med kortintervall for å bli en raskere løper. Kortintervaller tar relativt kort tid å gjennomføre, men er effektive fordi intensiteten er høy. Siden intervalltreningen er kort, vil også belastningen bli mindre, noe som kan redusere risikoen for skader. Pass på at du trener kortintervall progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Tilpasse lengden på intervaller og antall repetisjoner etter formnivå.

hvordan trene smart med løping om morgenen

Å trene om morgenen frigjør tid til å gjøre andre ting om ettermiddagen, og gjør deg skjerpet for det som skjer resten av dagen. Aldri mer trøtt på jobben etter en treningstur om morgenen. Å trene før frokost kan også øke fettforbrenningen din, dersom målet ditt er å gå ned i vekt. Ta det gradvis og start med en treningsøkt om morgenen hver uke. Når du blir mer vant til det, kan du øke med flere treningsøkter. Ta det rolig om morgenen. Intervalltrening om morgenen er det ikke smart å starte med.

Relaterte artikler:

Hvor hard trening

Hvordan trene løping med lav intensitet