Hvordan trene om vinteren

0
348
Hvordan trene om vinteren


HØSTSALG!

Opptil 

23%

rabatt!



Hvordan trene om vinteren. Lær hvordan du kan trene om vinteren for å gjøre treningen motiverende og mest mulig effektiv. 

Effektiv trening om vinteren

Trening om vinteren er kanskje enda viktigere, siden mange er mindre aktive. De fleste av oss tilbringer mer tid inne, og da er det fort gjort at aktivitetsnivået går ned. Effektiv trening om vinteren får du gjennom variert løpetrening med vekslende intensitet. 

i denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan gjennomføre effektiv og motiverende trening om vinteren med best mulig effekt. 

Trening med vekslende intensitet om vinteren

For best mulig effekt av løpetreningen om vinteren, bør du trene variert med vekslende intensitet. Gjennomføre treningsøkter der du veksler mellom å trene med lav, moderat og hard intensitet. Hovedvekten av treningen bør alltid ligge på lav intensitet. Om vinteren kan du om ønskelig gå enda mer ned på trening med moderat til hard intensitet, siden det for de aller fleste som løper er utenom sesong. Å trene mest med lav intensitet vil for de aller fleste være mer motiverende når det er kaldt ute om vinteren. 

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Hvordan trene om vinteren med moderat til hard intensitet

For å få best mulig effekt ut av treningen bør du legge inn noe trening med moderat til hard intensitet om vinteren. Dette kan være trening i form av fartslek, intervalltrening, tempotrening eller raske stigningsløp, som i varierende grad ofte blir gjennomført med moderat til hard intensitet. Hvor mye du skal gjennomføre i løpet av en uke, kommer an på hva slags treningsprogram du følger, og hvor mye du trener. Trening med moderat til hard intensitet bør uansett ikke utgjøre mer enn en femtedel av den totale treningsmengden i løpet av en uke. Fartslek kan være en motiverende form for trening med moderat intensitet om vinteren. Her får du variasjon med tanke på med hvilken intensitet du trener, og intensiteten bør ikke være særlig høyere enn moderat. Dette er trening du kan gjennomføre gjennom hele vinteren. Trener du i tillegg intervall og tempo om vinteren, er det ingenting i veien for å gå ned noe på intensiteten. Du vil uansett ha god effekt av denne treningen når du trener med moderat intensitet. 

Restitusjon når du trener om vinteren

Det er vanlig at kroppstemperaturen er noe vanligere når du trener ute om vinteren når det er kaldt, og det er ekstra viktig at du gjennomfører skikkelig oppvarming i forkant av treningsøkter med høyere intensitet. Sørg for at du har tilstrekkelig med restitusjon i etterkant av  harde treningsøkter, enten gjennom hvile eller restitusjonstrening. Harde treningsøkter bør alltid etterfølges av lettere treningsøkter. Trene for å restituere, ikke omvendt. Vinteren kan være en periode der du kan tillate deg å ta det litt roligere, slik at du får restituert tilstrekkelig. Ha heller fokus på en gradvis oppbygging av treningsvolum, fremfor å være for opptatt av trening med hard intensitet. 

Hvordan trene om vinteren

Vinteren er absolutt en periode der du kan bygge opp et godt treningsgrunnlag frem mot neste sesong. Ha fokus på trening med lav intensitet, og bygg gradvis opp treningsvolumet frem mot våren. Når våren kommer, kan du intensivere med kvalitetstrening med høyere intensitet. 

Relaterte artikler:

Basistrening for løping om vinteren

Hvorfor løpetrening om vinteren er best

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!