Hvordan trene naturlige intervaller

0
763
Hvordan trene naturlige intervaller
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Naturlige intervaller kan være en friere og for mange mer motiverende måte å trene intervaller på. Lær hvordan du kan trene naturlig intervall!

Hva er naturlige intervaller?

Naturlig intervalltrening kan være å trene med en intensitet der terrenget bestemmer. Løper du i motbakker, kan det være motbakkeintervaller. Da får du en naturlig variasjon med tanke på intensitet, og for mange kan det være enklere enn rene intervalløkter. Naturlige intervaller er ikke ulikt ustrukturert fartslek, som er å øke intensiteten i perioder når du føler for det. Naturlig intervall kan du gjennomføre med sykling, løping eller langrenn. Naturlig intervall kan du gjennomføre i alle typer terreng og underlag, på sti, skogsvei og grusvei. Løp gjerne naturlig intervall i rent terreng.

Hvorfor trene naturlige intervaller?

Som vi har vært inne på, kan naturlige intervaller være mer motiverende, fordi du bestemmer når du skal øke intensiteten og hvor lenge. Du kan gjennomføre naturlig intervall mer strukturert, eksempelvis når du bestemmer at du skal løpe med en bestemt intensitet i motbakker. Naturlig intervall kan forbedre din aerobe kapasitet og utholdenhet, slik at kroppen blir effektiv i å ta opp og omsette oksygen. Variasjon gjennom naturlig intervall kan gi deg en jevnere og bedre formutvikling og bidra til å redusere risikoen for å bli skadet.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Effektiv intervalltrening for å komme i form med løping

Hvorfor trene fartslek

Annonse fra X-LIFE