Hvordan trene når man er gravid

0
11
Hvordan trene når man er gravid
Foto: Jucas Favre - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Regelmessig trening under graviditet kan forbedre helsen, redusere risikoen for overflødig vektøkning, og muligens gjøre fødselen lettere.

Trening kan være til fordel for kvinnens mentale og fysiske helse under graviditeten, og det kan også gi den nyfødte en sunnere start. Til tross for dette antyder studier at bare om lag 40% av gravide trener.

Nåværende retningslinjer anbefaler minst 150 minutter en uke med aerob fysisk aktivitet med moderat intensitet, både under og etter svangerskapet. En treningsøkt trenger ikke være langvarig. Kvinner kan for eksempel trene fem ganger i uken i 30 minutter eller 10 ganger i uken i 15 minutter. De som utførte mer intens aktivitet, for eksempel løping, før de ble gravide, kan vanligvis fortsette med sitt eksisterende regime, selv om de først bør sjekke med legen sin.

Seks typer trening for å holde deg i form og sunn

Trening mens du er gravid kan bidra til å forhindre graviditetskomplikasjoner og gi spedbarnet en sunnere start.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Egnede aktiviteter under graviditet inkluderer:

  • rask gange
  • svømming
  • innendørs stasjonær sykling
  • prenatal yoga
  • aerobics med lav belastning under veiledning av en sertifisert aerobicsinstruktør
  • spesielle øvelser for å forberede fødselsrier og fødsel

Disse aktivitetene medfører liten risiko for skade, er til fordel for hele kroppen og er vanligvis trygge å gjøre frem til fødsel.

Fordeler med trening under graviditet

Under graviditet kan trening hjelpe ved å:

  • øke hjertefrekvensen jevnlig og forbedre sirkulasjonen
  • redusere risikoen for fedme og relaterte komplikasjoner, som svangerskapsdiabetes og hypertensjon
  • hjelpe til med å forhindre forstoppelse, åreknuter, ryggsmerter og andre svangerskapskomplikasjoner
  • holde kroppen fleksibel og sterk
  • støtte og kontrollere sunn vektøkning
  • forberede musklene for fødsel
  • hjelpe til med å forhindre dyp venetrombose
  • forbedre søvn og mental helse

Det kan også:

  • forkorte rier og redusere behovet for medisiner og smertelindring
  • redusere risikoen for for tidlig fødsel eller keisersnitt
  • fremskynde restitusjon etter fødsel
  • gi spedbarnet en sunnere start

Forskning antyder at det også kan være fordeler for babyen, for eksempel:

en lavere fosterhjertefrekvens
en sunnere fødselsvekt
en lavere fettmasse
forbedret stresstoleranse
forbedret utvikling av nervesystemet

Relaterte artikler:

Bekkenbunnstrening gravid

Trening under graviditet

Annonse fra MILRAB