Hvordan trene mer

0
110
Hvordan trene mer

Hvordan trene mer. Lær mer om hva du bør gjøre det når du ønsker å trene mer, og hvordan trene mer uten skader og ha en jevn og god formutvikling.

Trene mer

På et eller annet tidspunkt må du vurdere å trene mer dersom du fortsatt ønsker å ha en jevn og god formutvikling, for å unngå en utflating av formkurven din. Dersom målet ditt er å holde formen du har nå, er det ikke sikkert du trenger trene mer, men heller vedlikeholder ditt nåværende formnivå. Hvordan du går frem når du ønsker å øke treningsmengden, vil være avgjørende for om du blir i bedre form eller ikke.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene for å sikre en jevn og god formutvikling, med minst mulig risiko for skader.

Hvordan trene mer en gradvis økning i treningmengde og intensitet

Kroppen trenger tid på å venne seg til økt treningsmengde og intensitet, og for at du fortsatt skal ha en god formutvikling, må du øke treningsmengden gradvis og ikke ha en for stor økning i trening med høyere intensitet. Dette er viktig for å unngå overbelastning og skader. Hvor mye du skal øke treningsmengden vil variere. Du må teste ut og avgjøre hvor dine grenser går, og det er viktig at du ikke driver på grensen av hva du tåler fordi det kan fort bikke over og bli for mye trening. Lytt til kroppens signaler, og restituere når du føler behov for det.

Hvordan trene mer med restitusjon

I takt med at du øker treningsmengden gradvis, bør du også restituere mer. Dette kan høres ut som en selvmotsigelse, men det er et faktum at kroppen trenger mer restitusjon når du trener mer. Avhengig av hvor mye du trener, bør du derfor legge inn én eller flere økter med restitusjonstrening, der du trener med svært lav intensitet. Restitusjonstrening er gjerne trening som ikke varer lenge, og som ikke skal være krevende. La denne type trening være økningen du har i treningsmengde, i hvert fall den første tiden.

Hvordan trene mer med høyere intensitet

Som hovedregel bør trening med moderat til hard intensitet ikke utgjøre mer enn 20 prosent av den totale treningsmengden, kanskje også enda mindre. Når du øker den totale treningsmengden i løpet av en uke, bør trening med moderat til hard intensitet være i samsvar med denne økningen. Det betyr at hvis du øker den totale treningsmengden med 30 minutter, bør økningen i trening med høyere intensitet ikke være mer en 12 minutter av disse. Det kan være at du ikke skal øke trening med høyere intensitet med det første, når du øker treningsmengden gradvis, siden trening med moderat til hard intensitet kan øke risikoen for skader.

Hvordan trene mer med variasjon

Ha alltid fokus på å variere treningen når du har som mål å trene mer. Variasjon bør være i høysetet uansett hvor mye du trener. Variere med hva du trener og med hvilken intensitet. Gjennomføre alternativ trening når du føler for det. En ting er at variasjon kan bidra til å forebygge skader, en annen at variert trening er mer motiverende.

Hvordan trene mer

Hvordan trene mer handler mye om tålmodighet, fordi det tar tid for kroppen å venne seg til mer trening, slik at den blir raskere, sterkere og mer utholdende. Lytt til kroppen, den vil si ifra når den har fått nok, og da er det viktig at du gjennomfører nødvendig restitusjon. Restitusjon sammen med variasjon, vil være viktige faktorer for at du skal ha en jevn og god formutvikling, og på den måten utsette stagnasjon.

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør man trene i uken

Hvor mye hard løpetrening i uka