Hvordan trene med lav intensitet

0
232
Hvordan trene med lav intensitet
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Lær mer om hvordan du skal trene med lav intensitet, og når du skal gjennomføre rolig løping i ditt treningsprogram.

Fordi løping i 30 minutter med moderat intensitet gir deg god effekt, kan 30 minutter være et minimum når du skal trene rolig løping med lav intensitet. Du kan ha som mål å bygge opp lengden på langturen, inntil 150 minutter. Unntaket er hvis du trener for ultraløp. Åpenbart bør løpere som trener for maraton, og veksler mellom å gå og jogge, ha som mål å trene enda lenger enn 150 minutter på den lengste turen i uka. Det er imidlertid viktig at lengden på langturer alltid må bli bygd opp gradvis.

De aller fleste løpere bruker det meste av tiden de løper på trening med lav intensitet, i et tempo som er komfortabelt. Tempoet er gjerne ikke høyere enn at du kan snakke vanlig mens du løper. I tillegg til løpe med lav intensitet på langturene, bør rolig løping også være normalen når du varmer opp og jogger ned. Rolig løping kan du også bruke som aktiv pause mellom intervaller eller andre former for hard trening. Restitusjonstrening er også en form for rolig løping, gjerne med enda lavere intensitet. Det kan være lurt å bruke treningsøkter med lav intensitet som økter der du kan øke treningsmengden gradvis. Hvor mye du skal øke treningsmengden for disse øktene, vil variere, og du må øke treningsmengden i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning. Noen dager vil en hviledag fungere best i ditt treningsprogram. Se på hviledager som en del av ditt treningsprogram, heller enn en treningsøkt du har gått glipp av. Rolig løping kan være en fin måte å restituere etter dager med hardere treningsøkter. Husk at rolig løping ikke bør erstattes av treningsøkter med hardere intensitet.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Annonse fra X-LIFE