Hvordan trene med astma

0
10
Hvordan trene med astma
Foto: Jannes Glas - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Faktisk kan regelmessig fysisk aktivitet redusere astmasymptomer ved å forbedre lungehelsen din. Nøkkelen er å gjennomføre riktig trening og mengde.

Kan trening stoppe astmasymptomer?

Noen typer trening kan redusere eller forebygge astmasymptomer. De fungerer ved å gjøre lungene sterkere uten å forverre betennelsen.

Spesielt minimerer disse aktivitetene symptomene fordi de:

  • Øker utholdenheten. Over tid kan trening hjelpe luftveiene dine til å bygge opp toleranse for trening. Dette gjør det lettere for lungene å utføre aktiviteter som vanligvis får deg til å bli tungpustet, som å gå opp trapper.
  • Reduserer betennelse. Selv om astma gir betennelse i luftveiene, kan regelmessig trening faktisk redusere betennelse. Det virker ved å redusere inflammatoriske proteiner, noe som forbedrer hvordan luftveiene reagerer på trening.
  • Forbedrer lungekapasiteten. Jo mer du trener, jo mer blir lungene vant til å konsumere oksygen. Dette reduserer hvor hardt kroppen din må jobbe for å puste på daglig basis.
  • Styrker muskler. Når musklene dine er sterke, fungerer kroppen mer effektivt under hverdagens aktiviteter.
  • Forbedrer kardiovaskulær kondisjon. Trening forbedrer den generelle kondisjonen av hjertet, forbedrer blodstrømmen og leverer oksygen.

Fordeler med å trene med astma

Selv om du har astma, bør du ikke unngå trening helt. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å forbedre helse, forbedre energi og redusere risikoen for kronisk sykdom. Hvis du allerede har en kronisk tilstand, kan regelmessig trening hjelpe deg med å håndtere den.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Dette inkluderer astma. Med legeveiledning kan regelmessig trening hjelpe astma ved å:

  • øke lungekapasiteten
  • fremme blodtilførselen til lungene og hjertet
  • forbedre utholdenhet og utholdenhet
  • redusere luftveisbetennelse
  • forbedre den generelle lungehelsen

I tillegg til reseptbelagte medisiner, kan trening hjelpe deg med å få bedre kontroll over astmasymptomene.

Hvilken trening er best for personer med astma?

Generelt innebærer den beste treningen for de med astma korte perioder med anstrengelse. Skånsomme aktiviteter med lav intensitet er også ideelle. Disse øvelsene overarbeider ikke lungene, så det er mindre sannsynlig at de forårsaker astmasymptomer. Alle er imidlertid forskjellige. Sørg for å konsultere legen din og ta hensyn til kroppen din.

Svømming

Svømming er en av de mest anbefalte øvelsene for personer med astma. Sammenlignet med andre aktiviteter, er det mindre sannsynlig å forårsake astma-relaterte symptomer på grunn av:

  • fuktig, varm luft
  • lav polleneksponering
  • væsketrykk på brystet

Turgåing

Som en aktivitet med lav intensitet er turgåing et annet godt valg. Denne treningsformen er skånsom mot kroppen, noe som gjør det lettere å puste. For å få den mest behagelige opplevelsen, gå bare ute når det er varmt. Tørr, kjølig luft kan utløse eller forverre symptomene dine. Du kan også gå på tredemølle.

Sykling

Hvis du har astma, kan du prøve å sykle i rolig tempo. Dette er en annen mild aktivitet som ikke innebærer konstant anstrengelse. Du kan også sykle innendørs på en stasjonær sykkel.

Trening med korte utbrudd av aktivitet

Følgende idretter er passende for personer med astma. Disse aktivitetene innebærer periodiske pauser, som er mildere på lungene.

  • gymnastikk
  • volleyball
  • golf
  • fotball

Andre tips for å trene med astma

I tillegg til å velge mindre anstrengende aktiviteter, kan du også følge disse tipsene for å redusere astmasymptomene:

  • Bruk en inhalator før trening. Legen din kan forskrive en redningsinhalator som en behandling før trening. Disse inhalerte medisinene vil slappe av luftveiene, noe som gjør det lettere å puste under fysisk aktivitet.
  • Ta medisiner for langvarig kontroll. Hvis en inhalator før trening ikke takler symptomene dine, kan du få en annen medisinering. Dette kan omfatte orale medisiner eller ekstra inhalatorer som reduserer luftveisbetennelse.
  • Varm opp og kjøl ned. Varm alltid opp før trening for å la kroppen tilpasse seg. Når du er ferdig, stopper du aktiviteten gradvis.
  • Bruk maske eller skjerf. Dekk nese og munn når det er kaldt ute. Tørrhet i kjølig luft kan stramme til luftveiene.
  • Begrense eksponeringen for pollen og forurensning. Hvis du er allergisk mot pollen, kan du trene inne når pollenivået er høyt. Bo i områder med minimal luftforurensning.
  • Unngå sport med kontinuerlig aktivitet. Basketball, fotball og langdistanseløp kan være vanskelig for lungene hvis astmaen din er dårlig kontrollert. Unngå sport som blir utført i kulde, som langrenn og hockey.

Viktigst, ta pauser etter behov.

Relaterte artikler:

Kulde astma symptomer

Symptomer på astma ved trening

Annonse fra MILRAB