Restitusjon når du trener for 10 km under 60 min
Restitusjon når du trener for 10 km under 60 min
28. februar 2018
Trene kortintervall når det er kaldt ute
Trene kortintervall når det er kaldt ute
1. mars 2018
Hvordan trene løping i kulde

Hvordan trene løping i kulde

Hvordan trene løping i kulde. Lær hvilke forholdsregler du bør ta og hvordan du kan trene løping når det er kaldt ute om vinteren.

Forholdsregler du for å trene løping i kulde

Når du skal ut og trene løping når det er kaldt, er det visse forholdsregler du bør ta.

Astmatikere bør ta astmamedisinen før starter opp en treningsøkt i kulda. Vær forsiktig med å dekke til områder av kroppen som vil bli fuktige på grunn av svette og kondens når du trener, fordi dette øker risikoen for frostskader, blant annet hvis du dekker til ansiktet.

Minusgrader, kombinert med vind kan føre til frostskader. Ansiktet, ører, fingre og tær er utsatt. Når du trener løping i kulde, vil kroppen prioritere å varme opp indre organer, og kutter noe av blodgjennomstrømmingen til fingre og tær. Derfor må du kle deg godt for å unngå frostskader i disse områdene.

Unngå å trene løping i områder du vet det er ekstra kaldt, dersom det kan være store variasjoner innenfor et avgrenset område. Følg et fleksibelt treningsprogram som gjør det mulig å forskyve harde treningsøkter, dersom det er sprengkulde den dagen du opprinnelig hadde tenkt å gjennomføre treningsøkta.

Kle deg varmt

Bruk alltid ull innerst når du trener løping i minusgrader. Ullen vil holde deg varm selv når den blir fuktig. På beina bør du vurdere å bruke noe annet enn løpetights. En treningsbukse som ikke er tettsittende vil isolere bedre siden det er luftlag mellom ullen og treningsbuksa. Unngå å bruke bomull, fordi den isolerer ikke når den blir våt. Bruk vindjakke for å beskytte mot kald vind.

Bruk hansker som er tilpasset temperaturen ute, og lue. Varmetapet er stort gjennom hodet, og lue er også viktig for å beskytte ørene mot frostskader.

Unngå å ha på for mye varme klær. Er du for varm, vil det føre til at du svetter enda mer, og du vil bli våt, som igjen vil føre til at kroppstemperaturen synker.

En tommelfingerregel kan være at det skal være litt kjølig med de klærne du har på deg når du akkurat har kommet deg ut døra. Etter hvert vil du løpe deg passe varm.

Oppvarming før hard trening i kulde

Vær ekstra nøye med oppvarmingen i forkant av løping med moderat til hard intensitet i kulde. Muskulaturen vil trenge lenger tid på å bli skikkelig varm, så det kan være lurt å legge inn 5 minutter ekstra oppvarming, og avslutte med 2-3 stigningsløp, for å forberede kroppen på belastningen det er å trene med hard intensitet i kulde.

Hard trening i kulde

Siden kald luft som regel er tørr, kan mye hard trening føre til uttørking og nedkjøling av luftveiene. Det kan gi irritasjon og betennelsesreaksjoner i slimhinnene. Muskulaturen rundt luftveiene kan trekke seg sammen, slik at luftveiene blir trangere, og du kan få slimdannelse og hoste.

Ved gjentatt eksponering av kald luft, kan forandringene i luftveiene bli kroniske, og det kan være skadelig.

Det er likevel ingen grunn til bekymring dersom du trener 1-2 økter hver uke med moderat til hard intensitet. Er du frisk og ikke har problemer med luftveiene, vil hard trening ikke være skadelig.

Trene løping med lav intensitet i kulde

Hovedvekten av løpetreningen du gjennomfører i løpet av en uke, skal være trening med lav intensitet. Det viktigste du gjør når du er ute på disse rolige turene er å kle deg varmt, men ikke for varmt. Dette er spesielt viktig når du trener langturer, for på disse turene er det fort gjort å bli kald når du er ute og løper lenge i kulda.

Hvordan trene løping i kulde

Det viktigste du kan gjøre når du skal trene løping i kulde er å kle deg passe varmt. Ender du opp med å fryse mens du er ute og trener løping, øker du sannsynligheten for å pådra deg en forkjølelse eller andre luftveissykdommer. Prøv deg frem, og finn ut hvilken bekledning som er optimal for deg ved forskjellige temperaturer.

Det går helt fint å trene 1-2 økter i uka med moderat til hard intensitet, dersom du ikke har sykdommer som skulle tilsi noe annet.

Relaterte artikler:

Treningsklær når du løper om vinteren

Effektiv løpetrening ute om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *