Hvordan trene løping effektivt

0
107
Hvordan trene løping
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Løping er en fin måte å komme i form, og det starte opp trenger ikke å være vanskelig. Alt som trengs er et par gode løpesko og vilje til å trene, alt i ditt eget tempo.

Velg først et løp

Den absolutt beste måten å holde deg i gang er å finne et løp. En løp vil hjelpe deg med å holde fokus, og holde deg motivert for trening. En nybegynner kan løpe hvilket som helst løp, men det bør ikke være for langt, og du må sette av nok tid til å trene for det.

Løpeteknikk

Noen løper på hælene, mens andre har en tendens til å løpe på forfot. Hvis du lander på hælen når du løper, har du en større risiko for å bli skadet. En metode for å unngå å lande på hælen, er å ta kortere steg og øke stegfrekvensen. Da vil foten lande under kroppen, ikke foran, og du vil få et bedre løpesteg.

Gå-løpe metoden

Gå-løpe metoden er en flott måte for nye løpere å komme i gang med løping, og for mer erfarne løpere å forbedre løpetiden. I motsetning til hva du kanskje tror, ​​betyr ikke teknikken å gå når du er sliten; det betyr å ta korte gåpauser når du ikke sliten. Du kan velge det forholdet mellom å gå og løpe etter som fungerer for deg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Velg et treningsprogram

Du finner et stort antall treningsprogrammer på Spurt.no, og vi tror på å holde det enkelt. Her er et forslag til grunnleggende treningsprogram for løping:

Trene 3-4 dager i uken, og gjennomføre følgende trening:

  • Løpe/gå gå 20 til 30 minutter, to dager i uken
  • Løpe/gå 40 minutter til en time) i helgen
  • Hvile eller alternativ trening som restitusjon eller restitusjonstrening
  • Løpe i et tempo der du kan snakke vanlig
  • Vurdere å ta gåpauser når du er ute og trener

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping for nybegynnere

Hvordan trene løping med hard intensitet

Annonse fra MILRAB