Hvordan trene lår

0
13
Hvordan trene lår
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Knebøy og andre øvelser som retter seg mot beina, kan spesifikt styrke lårene. Lær mer om effektive øvelser for å trene lår.

Øvelser for å tone og styrke lårene

Knebøy er en effektiv øvelse for å styrke lårene. Nedenfor finner du seks øvelser og aktiviteter som kan føre til sterkere, mer skulpturelle lår.

Knebøy

Knebøy er en sammensatt bevegelse, noe som betyr at flere muskelgrupper jobber samtidig. Knebøy er svært effektive for å styrke beinmuskulaturen, og det er flere variasjoner. Knebøy med kroppsvekt kan være best for en nybegynner; De kreve ikke utstyr og er en god måte å lære riktig teknikk på. Over tid øker noen intensiteten ved å legge til vekt.

Bulgarsk split knebøy

Bulgarsk split squats er en annen god måte å styrke lårene på, og en person kan utføre dem hjemme. Det eneste nødvendige utstyret er en solid stol eller krakk. Det er best å starte uten vekter. For å øke intensiteten, kan en person holde en manual foran brystet eller holde to manualer, en på hver side av kroppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

Markløft

Markløft er en annen sammensatt bevegelse. Fordi det meste av løftet utføres med beina, hjelper denne øvelsen med å bygge styrke i underkroppen. Det er spesielt bra for hamstringene. Det er mange varianter av markløft, som hver krever en vektstang eller en annen type vekt.

Step-up

Step-ups retter seg mot lårene og andre muskler i beina. En person kan utføre dem hjemme, ved hjelp av en solid stol eller trapp, eller på treningsstudioet, ved hjelp av en benk eller en hevet plattform.

Sykling

Sykling er en form for kardiovaskulær eller kondisjonstrening. Det kan være en utmerket måte å styrke lårmusklene mens du forbrenner fett, hvis det er en del av en persons treningsmål. Sykling krever at lårmusklene fortsetter å skyve beina nedover. Med repetisjon får musklene større utholdenhet. Det kan være enkelt å innlemme sykling i en treningsrutine, for eksempel ved å sykle til jobb, eller bruke en treningssykkel på treningsstudioet før eller etter vekttrening. For å øke intensiteten kan en person prøve å sykle i oppoverbakke eller i tøffere terreng.

Løping

Løping er en annen form for kondisjonstrening som kan styrke lårmuskulaturen, jobbe beina generelt og bidra til å bygge utholdenhet. Noen foretrekker et utendørs løping, mens andre foretrekker å kjøre på tredemølle.

Start med kortere avstander og varigheter. En person kan sikte på å løpe uten å stoppe i 1 kilometer eller 5-10 minutter. Etter å ha oppnådd dette, bygg opp til lengre avstander og varigheter.

Relaterte artikler:

Trene innside lår

Hvordan få mindre lår

Annonse fra X-LIFE