Hvordan trene langrenn med padling fri teknikk

0
373
Hvordan trene langrenn med padling fri teknikk
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Padling fri teknikk har kanskje den mest krevende teknikken når du går langrenn. Lær mer om hvilken teknikk du må øve på når du skal trene opp padling fri teknikk.

Langrenn padling fri teknikk kan være krevende med tanke på beina, hofter og overkropp til å fungere optimalt sammen for best mulig fremdrift. Selv om padling er en mye brukt teknikk i motbakker, blir teknikken også brukt når du skal akselerere i flatere partier av en løype.

Teknikk når du skal trene padling fri teknikk

Når du padler er det viktig at du skyver i fra med begge bein. Ha like bra trykk med bein som er fritt og beinet som henger, for å unngå at padlingen stopper og blir fiskebein i stedet for padling. Du bør ha som mål å gjøre padlingen så rytmisk og symmetrisk som mulig. Ha blikket, hofta og overkroppen mot skiretningen. Sideforflytning når du padler bør starte i hofta og ikke i overkroppen. Du skal ikke rotere og vri overkroppen, bare vende kroppen fra ski til ski. Foten skal være under kroppen når den settes ned, for at du skal kunne starte å skyve med en gang. Hold et jevnt trykk mot underlaget for å fullføre skyvet, noe som gjør det lettere å gli kontinuerlig og jevn flyt. Ha hofta godt frem og unngå å krøke deg sammen. Hold en høy posisjon i kroppen når du padler.

Spissing i kne og ankel er viktig. Ha foten under kroppen i nedsettet, slik at du kan starte skyvet direkte i nedsettet. Når du i tillegg klarer å holde jevnt trykk mot underlaget og fullføre skyvet, er det lettere å få skiene til å gli hele tiden, og holde den jevne flyten som er typisk for effektiv padling. Du setter staven ned samtidig med at du setter den hengende skien ned i bakken. Armer og bein skal være mest mulig i lengderetningen er skiretningen. Hvis du skal padle i stor fart, vil det kreve rask armpendling, som bør være avslappet med lave skuldre. Hoppende padling kan være en effektiv måte å rykke fra i bratte motbakker.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Viktig å huske på når du skal padle på ski

  • Skyv i fra aktivt med begge bein
  • Ha en jevn flyt når du padler på ski
  • Ha et jevn trykk mot underlaget for hver gang skien treffer underlaget
  • Unngå rotasjon i overkroppen
  • Kroppen skal være vendt mot skiretningen

Relaterte artikler:

Langrenn klassisk teknikk

Langrenn for å bli en bedre løper

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!