Hvordan trene langintervaller for Sentrumsløpet

0
51
Hvordan trene langintervaller for Sentrumsløpet

Lær hvordan du kan trene langintervaller for Sentrumsløpet, for å bli raskere og greie å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Trening med lange intervaller for Sentrumsløpet

Sentrumsløpet er 10 km løping som ofte går i et høyt tempo. For at du skal være i bedre stand til å holde et høyt og jevnt tempo over et lenger tidsrom, kan du trene lange intervaller. Langintervaller trener opp de raske muskelfibrene dine, og kan øke din aerobe kapasitet slik at du kan holde et enda høyere tempo ved en gitt intensitet. Lange intervaller kan du trene i variert terreng, også som motbakkeintervaller.

Hvordan trene langintervall for Sentrumsløpet

Du kan gjennomføre langintervaller for Sentrumsløpet som har en lengde som varierer mellom 800-1500 meter, alt etter hva som er hensikten med intervalltreningen. Langintervallene bør bli gjennomført progressivt raskere, ved at du øker intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Fordelen med å trene langintervaller på denne måten er at du unngår å trene for hardt, og at muskulaturen er klar for høyere belastning når du begynner å løpe intervallene med høyere intensitet. Det kan også bidra til å redusere risikoen for skader. Langintervaller kan du trene på bane, i kupert terreng og motbakker. Å trene intervaller i et terreng som er mest mulig likt deler av Sentrumsløpet, kan gi deg et fortrinn du kan dra nytte av i løpet. Langintervaller kan du trene ukentlig i en senere fase av treningsprogrammet ditt, og variere med kortintervaller i en tidligere fase.

Lange intervaller for Sentrumsløpet

Å trene langintervaller for Sentrumsløpet, kan gjøre det enklere for deg å løpe komfortabelt hardt. Komfortabelt hardt vil si at du løper med hard intensitet, men ikke hardere enn at du til enhver tid har full kontroll. Husk at intensiteten alltid skal være styrende når du løper Sentrumsløpet. Ikke fall for fristelsen der du utelukkende fokuserer på i hvilken fart du skal løpe. Det kan føre til at du går på en smell mot slutten av Sentrumsløpet. Løpe Sentrumsløpet med en intensitet og fart du kan holde over et lenger tidsrom, og bruk de ekstra kreftene du har mot slutten av løpet.

Relaterte artikler:

Effektiv intervalltrening for å bli raskere på Sentrumsløpet

Løype Sentrumsløpet 2020