Hvordan trene koordinasjon

0
33
Hvordan trene koordinasjon
Foto: Sergio Pedemonte - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Din propriosepsjon er det som lar deg bevege deg naturlig, eller delta i fysisk aktivitet og være sikker på at du beveger deg riktig. Lær mer om hvordan du kan trene opp koordinasjon.

Du mottar proprioseptive signaler fra hele kroppen, via muskler, sener og ledd. En god følelse av propriosepsjon kan forbedre balansen og koordinasjonen din, så vel som dine fysiske evner. Dette kan forbedre din daglige koordinering, hvis du er utsatt for ulykker, og det kan hjelpe eldre, barn og funksjonshemmede.

Du kan trene for å forbedre kroppens evne til å lese proprioseptive signaler ved å bruke øvelser som spesifikt utfordrer deg til å være klar over hvordan kroppen din beveger seg og hvordan den er plassert. En studie fra 2015 fant at proprioseptiv trening forbedrer balansen og koordinasjonen din med mer enn 50 prosent. Her er fire måter å trene på for å forbedre balansen og koordinasjonen din ved å trene dine proprioseptive sanser.

Lukk øynene mens du utfører øvelser

Når du lukker øynene, bør du fortsatt ha en generell følelse av hvor kroppen din er. Dette kan gjøre det mulig for deg å berøre nesen med lukkede øyne. For å forbedre dine proprioseptive signaler, kan du øve på enkle øvelser med lukkede øyne for å fokusere på følelsene som blir sendt gjennom kroppen din.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Utfør en enkel og trygg øvelse – for eksempel å løfte manualer – og øv deg på å føle hvordan kroppen din er posisjonert når du går gjennom øvelsen med lukkede øyne. Øv på push-ups eller trene på en stasjonær sykkel med lukkede øyne. Dette kan hjelpe deg med å identifisere følelsene kroppen din sender. Ved å tillate deg å fokusere på dem, kan du legge merke til flere deler av kroppen din enn du pleier, og utvikle en mer instinktiv kunnskap om hvordan du er posisjonert.

Utfør balanseøvelser for å forbedre koordinasjonen din

Balanseøvelser kan forbedre din evne til å fordele vekten jevnt og forhindre at du kommer i ubalanse. Dette kan hjelpe deg når du bøyer deg ned, når du bærer noe tungt, når du har skadet ett ben eller når du utfører fysiske aktiviteter. Å forbedre balansen kan forhindre deg i å snuble, falle ned trappene eller på annen måte skade deg, noe som blir stadig viktigere når du blir eldre.

Balanseøvelser inkluderer å stå på den ene foten i 20 til 30 sekunder av gangen, og deretter bytte til den andre foten. Du kan også øve deg på å gå på en rett linje og plassere den ene foten foran den andre for hvert trinn for å forbedre balansen. Du kan teste og videreutvikle balansen gjennom vannsport som surfing, vannski eller ved hjelp av et SUP padlebrett. Disse øvelsene kan hjelpe deg å lære hvordan du styrer vektfordelingen og koordineringen.

Inkludere styrketrening

Styrkeøvelser – spesielt øvelser som fungerer på kritiske ledd, som knær og skuldre – kan utgjøre en betydelig forskjell i koordinasjonen og den proprioseptive sansen din. Ved å bygge styrke i beina, skuldrene og ryggen, bygger du en sterkere base for å kontrollere kroppen din og forbedre din bevissthet og fysiske evner. Hvis du utfører kjerneøvelser, kan du styrke balansen ytterligere ved å styrke magemusklene for å holde den øvre halvdelen av kroppen mer stabil. Hvis du for eksempel snubler, kan du bruke kjernemuskulaturen til å stabilisere og holde deg oppe.

Bruk plyometriske øvelser for å forbedre koordinasjonen

Du kan bruke øvelser som krever raskt fotarbeid og koordinering for å forbedre dine proprioseptive signaler. Plyometriske øvelser, som å løpe i et åttetall, får deg til å tenke på hvordan kroppen din har beveget seg og hvordan den vil fortsette å bevege seg for å forberede deg selv og balansen. Øvelsene kan være fysisk krevende, så sørg for å holde deg på et nivå du er i stand til.

Relaterte artikler:

Hva er koordinasjon

Styrke eller koordinasjon først

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!