Løping som oppvarming
Løping som oppvarming
12. november 2018
Hva skal pulsen ligge på
Hva skal pulsen ligge på
12. november 2018

Hvordan trene kondisjon

Hvordan trene kondisjon

Stock.adobe.com

Hvordan trene kondisjon

Hvordan trene kondisjon. Lær mer om hvordan du kan trene opp kondisjonen med løping og hva du kan gjennomføre av kondisjonstrening.

Trene opp kondisjonen med løping

Kondisjonstrening med løping kan være effektiv trening for å bedre kondisjonen din. Det trenger heller ikke være alt for hard løpetrening som skal til før du vil ha en positiv effekt på kondisjonen din. Du kan trene variert med rolig løping med lav intensitet. Dersom du ønsker løpetrening med noe høyere intensitet, kan du gjennomføre fartstrening med fartslek.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan trene opp kondisjonen gjennom variert løpetrening.

Hvordan trene opp kondisjon med løping med lav intensitet

Enten du er eliteutøver eller nybegynner med liten eller ingen erfaring med løping, skal det meste av løpetreningen bli gjennomført med lav intensitet. Dette er gode nyheter for de som har en oppfatning om at løping er en hard og krevende form for trening. Trening med lav intensitet vil i denne sammenhengen si løping med 60-70 prosent av makspuls. Intensiteten skal ikke være hardere enn at du kan snakke vanlig mens du løper.

Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet

Det er viktig at du starter kondisjonstrening med utgangspunkt i eget formnivå, og har en gradvis økning i treningsmengde og intensitet etter hvert som du blir i bedre form. Hvor mye du skal øke fra uke til uke, vil variere individuelt. Når du øker treningsmengden gradvis, vil kroppen få naturlig tilvenning, ved at du trener mer og med høyere intensitet når kroppen er klar for det. Å følge kroppens naturlige progresjon er også en mye mer motiverende måte å trene løping på, i tillegg til at du reduserer risikoen for skader.

Hvor ofte og mye du bør trene kondisjon med løping

Hvor ofte og hvor mye du bør trene løping for å trene opp kondisjonen din, vil blant annet avhenge av ditt formnivå, og hvor mye trening du gjennomfører totalt i løpet av en treningsuke. Med utgangspunkt i den totale treningsmengden du gjennomfører i løpet av uke, kan du gjennomføre kortere treningsøkter og fordele disse utover flere treningsøkter.

Hvordan trene opp kondisjon med fartstrening

Å trene fartslek gjør at kroppen din kan få en gradvis og naturlig tilvenning til det å løpe med høyere intensitet. Du får opp pulsen og får i gang muskulaturen. Siden du har full kontroll på med hvor høy eller lav intensitet du løper, får du en mer naturlig form opptrening av din aerobe kapasitet. Det må ikke alltid være hvor lang tid du bruker på å løpe en bestemt distanse som avgjør hvor hardt du skal trene, men også hvordan du faktisk føler deg. Da er fartslek en effektiv og motiverende måte å trene opp kondisjon på.

Hvordan trene kondisjon

Du kan opparbeide deg god kondisjon gjennom variert trening, gjennom hva slags trening du gjennomfører og med varierende intensitet. Nybegynnere bør være litt varsomme med trening med høyere intensitet, men bør like fullt variere med hva slags trening de gjennomfører.

Relaterte artikler:

Effektiv kondisjonstrening for nybegynnere

Få bedre kondisjon med effektiv intervalltrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *