Aerob trening
Aerob trening
13. november 2018
Hvor høy puls når du trener tempo
Hvor høy puls når du trener tempo
13. november 2018

Hvordan trene hver dag

Hvordan trene hver dag

Stock.adobe.com

Hvordan trene hver dag

Hvordan trene hver dag. Lær mer om hvordan og hva du kan trene for å gjennomføre effektiv trening hver dag.

Trene hver dag

Å gjennomføre en form for trening hver dag bør være et mål for alle, med mindre fysiske begrensninger setter en stopper for det. Det å trene løping hver dag høres ut som noe som bør være forbeholdt eliteutøvere, men med nøye planlegging med tanke på hva du skal trene, treningsmengde og intensitet, kan du med en viss erfaring med løping fra før av fint greie å trene hver dag.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene hver dag.

Kartlegg hvor mye trening du kan gjennomføre totalt i løpet av en uke

Å kartlegge hvor mye trening du tåler i løpet av treningsuke, vil være helt avgjørende når du har som mål å trene hver dag. Dersom du trener mer enn dette, kan det føre til overbelastning og skader. Ta utgangspunkt i formnivået ditt, og finn ut hvor mye du kan trene hver uke. Med det som utgangspunkt, kan du beregne hvor mye trening du kan gjennomføre hver dag.

Fordele treningen utover alle ukedagene

Når du kjenner til hvor mye trening du tåler totalt hver uke, kan du fordele denne treningen utover alle ukedagene. Er den totale treningsmengden din 20, tilsvarer det i underkant av 3 kilometer løping hver dag. Dersom du ønsker å gjennomføre noe trening med moderat til hard intensitet, kan 4 av de 20 kilometerne du trener hver uke være med høyere intensitet. Når du da gjennomfører snaut 3 kilometer med løping hver dag, kan trening med moderat til hard intensitet fordeles utover 2-3 treningsøkter. Pass bare på at du har en rolig treningsøkt i etterkant av en hard treningsøkt.

Restitusjonstrening når du trener hver dag

Når du skal trene hver dag, er det helt avgjørende at 2 av treningsøktene blir gjennomført med svært lav intensitet. Denne treningen bør ikke bli gjennomført med hardere intensitet enn at du fortsatt restituerer. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere. Restitusjonstreningen bør komme etter dager der du har trent med høyere intensitet.

Når du ikke bør trene hver dag

Dersom du etter en kortere eller lenger periode med trening hver dag er vedvarende støl eller har vondt steder på kroppen du vanligvis ikke er, så gjennomføre restitusjon inntil du er frisk i beina igjen. Vedvarende stølhet er et tegn på at du ikke greier å restituere deg igjen til neste treningsøkt. Etter du er frisk igjen i beina, kan du gjenoppta trening hver dag. Hvis stølheten raskt kommer tilbake, bør du vurdere å gå ned på antall dager du trener hver uke, eventuelt korte ned på hvor mye du løper hver dag.

Hvordan trene hver dag

Å trene hver dag kan ha noe for seg for å øke forbrenningen din, og ha en jevn og god formutvikling. Du må gjøre en nøye vurdering i forkant for å avgjøre om du er i stand til å trene hver dag, og hvor mye du skal trene hver dag må alltid ha som utgangspunkt den totale treningsmengden du tåler hver uke. Du kan likevel få utfordringer med å trene hver dag, dersom du trener for hardt. Derfor kan det være lurt å starte med trening med lav intensitet de første ukene, for å teste ut hvordan kroppen responderer på trening hver dag.

Relaterte artikler:

Jogge hver dag for å gå ned i vekt

Hvor ofte trene løping

Hvordan trene hver dag

Hvordan trene hver dag. Lær mer om hvordan og hva du kan trene for å gjennomføre effektiv trening hver dag.

Trene hver dag

Å gjennomføre en form for trening hver dag bør være et mål for alle, med mindre fysiske begrensninger setter en stopper for det. Det å trene løping hver dag høres ut som noe som bør være forbeholdt eliteutøvere, men med nøye planlegging med tanke på hva du skal trene, treningsmengde og intensitet, kan du med en viss erfaring med løping fra før av fint greie å trene hver dag.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene hver dag.

Kartlegg hvor mye trening du kan gjennomføre totalt i løpet av en uke

Å kartlegge hvor mye trening du tåler i løpet av treningsuke, vil være helt avgjørende når du har som mål å trene hver dag. Dersom du trener mer enn dette, kan det føre til overbelastning og skader. Ta utgangspunkt i formnivået ditt, og finn ut hvor mye du kan trene hver uke. Med det som utgangspunkt, kan du beregne hvor mye trening du kan gjennomføre hver dag.

Fordele treningen utover alle ukedagene

Når du kjenner til hvor mye trening du tåler totalt hver uke, kan du fordele denne treningen utover alle ukedagene. Er den totale treningsmengden din 20, tilsvarer det i underkant av 3 kilometer løping hver dag. Dersom du ønsker å gjennomføre noe trening med moderat til hard intensitet, kan 4 av de 20 kilometerne du trener hver uke være med høyere intensitet. Når du da gjennomfører snaut 3 kilometer med løping hver dag, kan trening med moderat til hard intensitet fordeles utover 2-3 treningsøkter. Pass bare på at du har en rolig treningsøkt i etterkant av en hard treningsøkt.

Restitusjonstrening når du trener hver dag

Når du skal trene hver dag, er det helt avgjørende at 2 av treningsøktene blir gjennomført med svært lav intensitet. Denne treningen bør ikke bli gjennomført med hardere intensitet enn at du fortsatt restituerer. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere. Restitusjonstreningen bør komme etter dager der du har trent med høyere intensitet.

Når du ikke bør trene hver dag

Dersom du etter en kortere eller lenger periode med trening hver dag er vedvarende støl eller har vondt steder på kroppen du vanligvis ikke er, så gjennomføre restitusjon inntil du er frisk i beina igjen. Vedvarende stølhet er et tegn på at du ikke greier å restituere deg igjen til neste treningsøkt. Etter du er frisk igjen i beina, kan du gjenoppta trening hver dag. Hvis stølheten raskt kommer tilbake, bør du vurdere å gå ned på antall dager du trener hver uke, eventuelt korte ned på hvor mye du løper hver dag.

Hvordan trene hver dag

Å trene hver dag kan ha noe for seg for å øke forbrenningen din, og ha en jevn og god formutvikling. Du må gjøre en nøye vurdering i forkant for å avgjøre om du er i stand til å trene hver dag, og hvor mye du skal trene hver dag må alltid ha som utgangspunkt den totale treningsmengden du tåler hver uke. Du kan likevel få utfordringer med å trene hver dag, dersom du trener for hardt. Derfor kan det være lurt å starte med trening med lav intensitet de første ukene, for å teste ut hvordan kroppen responderer på trening hver dag.

Relaterte artikler:

Jogge hver dag for å gå ned i vekt

Hvor ofte trene løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *