Hvordan løpe lenger
Hvordan løpe lenger
19. desember 2018
20 km langtur i rolig tempo
20 km langtur i rolig tempo
21. desember 2018

Hvordan trene hardt

Hvordan trene hardt. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre hard trening når du trener løping. 

Hvordan gjennomføre hard trening

Selv om treningen du gjennomfører som løper i all hovedsak bør bli gjennomført med lav intensitet, vil det være treningsøkter der du gjennomfører hard trening. Det kan være krevende å trene hardt, så du bør ha en plan for hvordan du skal gjennomføre denne type trening. 

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene hardt, og hva du kan gjøre for at hard trening skal bli mest mulig skånsom, enklere og mer motiverende å gjennomføre. 

Hvorfor trene progressivt

Når du gjennomfører trening progressivt, lar du kroppen få en gradvis tilvenning til økt belastning. Dette kan ha positiv effekt for deg som løper både fysisk og mentalt. Fysiologisk rekker kroppen å bli varm før du øker belastningen enda mer. Muskulaturen blir varm og smidig, og ledd sener og ledd blir fleksible og tåler økt belastning bedre. Dette kan bidra sterkt til å redusere risikoen for skader. Mentalt er det mye mer motiverende å ha en gradvis økning i belastning, enn å trene med full intensitet fra første meter. Likevel er kanskje den viktigste fordelen du har av progressiv trening, at effekten av treningen blir utnyttet maksimalt.

Hvordan gjennomføre hard trening progressivt

Progressiv trening når trener løping kan gi deg maksimal effekt ut av løpetrening med høyere intensitet. Trener du progressivt ved at du øker intensiteten gradvis, gjør at kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning.

Hvordan trene hardt

I tillegg til at du fysiologisk blir forberedt på trening med hard intensitet ved at du øker intensiteten progressivt, vil det også ha en positiv effekt mentalt. Å starte rett på hard trening etter oppvarming kan være tøft mentalt. Når du øker intensiteten gradvis, kan det bidra til at du får forberedt deg mentalt på å trene hardt. 

Relaterte artikler: 

Sone 4 løping med hard intensitet

Progressiv løping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *