Hvordan trene for Ringeriksmaraton

0
39
Hvordan trene for Ringeriksmaraton

Ringeriksmaraton er et løp for de som ønsker å løpe maraton i et variert og utfordrende terreng. Lær hvordan du skal trene til Ringeriksmaraton for å gjennomføre på best mulig måte.

Trening for Ringeriksmaraton

Løypa i Ringeriksmaraton er kupert med mye og opp og ned, og vil kreve at du har trent variert i lignende terreng. Mye av løypa går på asfalt, men du har også en god del kilometer der du løper på sti og skogsvei. Det kan bidra til at belastningen på beina blir noe mindre.

Løypeprofil Ringeriksmaraton

Løypa er krevende, og spesielt når du har løpt 23 km og får en knalltøff stigning opp til nærmere 30 km. Derfor er det viktig at du har trent systematisk med motbakkeintervaller og tempotrening i motbakker for at du skal greie å holde tempoet oppe i motbakkene. Du har også behov for hurtighetstrening med korte og lange intervaller, slik at du kan øke din aerobe kapasitet og bedre takle temposkiftninger underveis i løpet. Når du har nådd toppen av en tung bakke, har du behov for å legge om takten og øke tempoet. Ukentlige langturer vil være helt avgjørende for at du skal gjennomføre Ringeriksmaraton på en best mulig måte. Øke lengden på langturen gjennom hele treningsperioden, slik at du løper langturer på 30-35 km mot slutten av perioden.

Du kan starte opptreningen til Ringeriksmaraton 11-12 måneder før løpet. Har du løpt Ringeriksmaraton fra før av, trenger du 3-4 uker før du kan begynne å trene systematisk før neste års Ringeriksmaraton. Ha en lang periode med basistrening, der du gradvis bygger opp treningsmengde for Ringeriksmaraton. Denne perioden kan strekke seg gjennom hele vinteren og helt frem til mai-juni. De siste 3-4 månedene før Ringeriksmaraton blir det mer maratonspesifikk trening, med mer kvalitetstrening med høyere intensitet. Langturer, rolig løping og restitusjon gjennom hele treningsperioden vil være helt avgjørende for ditt resultat på Ringeriksmaraton.

Relaterte artikler:

Løypeprofil Ringeriksmaraton 2020

Ringeriksmaraton maratonstafett