Hvordan trene for Bergen City Marathon

0
22
Trene for Bergen City Marathon

Bergen City Marathon kan være et tøft maraton som vil kreve at du trener systematisk og variert over tid for å være best mulig forberedt. Lær hvordan du best kan trene til Bergen City Marathon!

Trening for Bergen City Marathon

Ta alltid utgangspunkt i eget formnivå når du skal trene for å løpe Bergen City Marathon. Det er viktig for at du til enhver tid skal trene med riktig intensitet. Å trene for mye og for hardt, vil uunngåelig føre til at du på et eller annet tidspunkt stagnerer, og i verste fall føre til skader.

Treningen før neste års Bergen City Marathon bør starte allerede når du er ferdig restituert fra årets maraton. Å ha lang tid å trene seg opp til maraton, gjør det enklere å ha en gradvis økning i treningsmengde, slik at du får bygd deg opp et solid treningsvolum i forkant av ditt neste Bergen City Marathon.

Gjennom vinterhalvåret bør du ha fokus på å gjennomføre basistrening. Basistreningen bør for det meste bestå av løpetrening med lav intensitet, med innslag av noe trening med høyere intensitet. Trening med høyere intensitet for Bergen City Marathon kan være fartslek, intervalltrening og tempotrening. Avhengig av hvor mye du trener, kan du ha 1-2 treningsøkter hver uke med høyere intensitet. Resterende trening kan være med lav intensitet. Ukentlige langturer er kanskje den viktigste treningen du gjennomfører gjennom hele treningsperioden i forkant av Bergen City Marathon. Også langturene bør du ha som mål å øke lengden på fra uke til uke. Mot slutten av perioden bør du løpe langturer på 30 kilometer eller mer, avhengig av formnivået ditt.

Når du har 2-3 måneder igjen til Bergen City Marathon, kan du dreie fokuset over på mer maratonspesifikk trening. Det innebærer mer kvalitetstrening med høyere intensitet, som intervalltrening og tempotrening. Det er viktig å understreke at mer trening med høyere intensitet, ikke skal gå på bekostning av trening med lavere intensitet. Løpetrening med lavere intensitet skal fortsatt være hovedvekten av treningen din frem mot Bergen City Marathon. De siste 3 ukene før Bergen City Marathon trapper du ned på treningsmengden, for å lade opp batteriene og bygge overskudd frem mot maraton.

Relaterte artikler:

Strategi for å løpe Bergen City Marathon

Løypeprofil Bergen City Marathon 2020