Hvordan trene for å løpe fortere

0
91
Hvordan trene for å løpe fortere

Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe fortere, og hvordan du kan bruke en løpekalkulator for estimere hastighet og intensitet på treningen.

Hvordan trene for å løpe raskere

Alle som trener løping har nok et ønske om å bli raskere og løpe fortere, selv om mange kanskje ikke har et uttalt mål om det. Følelse av å løpe fortere er en følelse av mestring, at du har oppnådd noe med treningen du har lagt ned. For å løpe fortere kan du trene variert med intervaller, med utgangspunkt i ditt formnivå.

Hvordan trene intervall for å løpe fortere

Å gjennomføre progressiv intervalltrening i variert terreng kan være effektiv trening for å løpe fortere. Øk intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Intervalltrening blir gjerne gjennomført med moderat til hard intensitet, og kan øke din aerobe kapasitet og stimulere de raske muskelfibrene i muskulaturen din. Selv om intervalltrening er med høy intensitet, skal ikke treningen være hardere enn at du har full kontroll når du gjennomfører intervallene, noe du enkelt får til ved å løpe intervallene med gradvis økende intensitet. Veksle mellom løpe kortintervall og langintervall. Kortintervall kan gjerne bli løpt med enda høyere intensitet enn langintervallene, men ikke over anaerob terskel. Mens kortintervallene i enda større grad trener opp hurtigheten, vil langintervallene også trene deg opp i å holde høy fart over et lenger tidsrom.

Estimere hastighet på intervaller med løpekalkulator

Med VDOT løpekalkulator kan du bestemme hastighet på trening basert på en distanse du nylig har løpt. Velg ‘VDOT kalkulator’ RunCulator, og legg inn tid og distanse. Velg mellom 1500 og 3000 meter, 5000 og 10000 meter, halvmaraton og maraton. Gjennomføre et testløp innenfor en av distansene dersom det er en stund siden du har løpt den aktuelle distansen. Trener du for en av disse distansene kan det uansett være en fordel å teste ut hvor raskt du løper. Basert på tiden du får kan du finne hastighet på forskjellig trening under fanen ‘Hastighet på trening’ Under intervalltrening finner du forslag til hvilken fart du kan holde på intervalltrening i varierende lengde. Test ut hastigheten for kvalitetssikre at intervalltreningen er innenfor intensiteten du skal holde, som vanligvis er moderat til hard intensitet, og justere hvor fort du skal løpe i henhold til denne intensiteten (artikkelen fortsetter under løpekalkulatoren).

RunCulator

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»2150″]https://spurt.no/lopekalkulatorer[/advanced_iframe]

Hvordan trene for å løpe fortere

Det vil nødvendigvis ta tid før du merker at du kan løpe fortere etter at du har trent intervall en periode. Trener du systematisk over en periode på 4-6 uker, skal det være mulig for deg å se resultater. Ta et nytt testløp etter endt periode for å måle eventuell fremgang.

Relaterte artikler:

RunCulator

Effektiv intervalltrening