Hvordan trene for å gå ned i vekt

0
8
Hvordan trene for å gå ned i vekt
Stock.adobe.com

Hvordan trene for å gå ned i vekt. Lær mer om hvordan man skal trene for å gå ned i vekt.

Hvordan skal man trene for å gå ned i vekt

Det er ikke uten videre gitt at man går ned i vekt selv om man trener. Hva og hvordan man trener kan være avgjørende for å gå ned i vekt. Noen treningsformer er mer effektive enn andre, og hvordan du varierer treningen både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet kan påvirke i hvilken grad du greier å gå ned i vekt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan trene løping for å gå ned i vekt, og hvordan du kan variere treningen for å gå ned i vekt.

Trene løping for å gå ned i vekt

Det er ikke tilfeldig at mange velger løping som treningsform for å gå ned i vekt. Løping er en av de mest effektive måtene du kan trene på. Løping kan gi deg økt fettforbrenning, som kan bidra til at du går ned i vekt. Løping er også en effektiv måte å komme raskt i form på, uten at du trenger å bruke alt for mye tid. For best mulig effekt bør du trene variert, både med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet.

Variere treningen for å gå ned i vekt

Variasjon i løpetreningen er nøkkelen til en jevn formutvikling forebygging av skader, og for å gå ned i vekt. Når du varierer med hvor mye du trener løping, og med hvilken intensitet, må muskulatur, sener og leddbånd gradvis tilpasse seg økt og variert belastning. Kroppen blir sterkere og tåler mer belastning. Følgelig vil formen din også bli bedre. Å trene løping med varierende intensitet kan bidra til økt fettforbrenning og forbrenning av kalorier. Trener du langturer kan det bidra til økt forbrenning, mens treningsøkter høy intensitet bidrar til at du forbrenner med kalorier. Begge deler kan bidra til at du går ned i vekt. Mye av nøkkelen til å gå ned i vekt med løping ligger i å variere treningen på en måte som bidrar til å opprettholde en høyere forbrenning.

Trening med moderat til hard intensitet for å gå ned i vekt

Selv om en rolig langtur forbrenner mer kalorier fra fett, kan løpetrening med hard intensitet med samme lengde hjelpe deg å gå ned i vekt raskere. Når du trener med hard intensitet, forbrenner du kalorier mye raskere.

Å trene løping med høy intensitet er mer belastende enn trening med lavere intensitet, så hvis andre faktorer ellers er like, vil trening med høy intensitet gi deg raskere resultater. Men tatt i betraktning at trening med høy intensitet er belastende på muskulatur, sener og ledd, bør du være i rimelig god form. Dersom du har mye overvekt bør du vurdere å starte med trening med lav intensitet, og øke gradvis treningsvolum og intensitet etter hvert som formen blir bedre.

Trening med lav intensitet for å gå ned i vekt

Som vi har vært inne på tidligere i denne artikkelen, bør du alltid gjennomføre variert løpetrening med vekslende intensitet. Det vil gi deg best effekt av treningen i form av at du utsetter en utflating i formkurven, samtidig som du reduserer risikoen for skader. Løpetrening med lav intensitet øker fettforbrenningen, og trening med svært lav intensitet kan også fungere som restitusjonstrening. Løpetrening kan være rolige langturer og all annen løpetrening med varierende lengde som du gjennomfører i løpet av en treningsuke.

Hvordan trene for å gå ned i vekt

Selv om løping kan være en meget effektiv måte å gå ned i vekt, er det også mange andre måter du kan trene for å gå ned i vekt. Det viktige er å trene variert og med vekslende intensitet. Finn en treningsform som du synes er motiverende, og ta utgangspunkt i eget formnivå. Ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet i takt med at kroppen venner seg til økt belastning. Kombinere trening med et sunt og balansert kosthold. Det vil gi best mulig effekt, og kan bidra til at du går ned i vekt.

Relaterte artikler:

Ned i vekt med løping

Ned i vekt uten slanking

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here