Trene med forkjølelse
Trene med forkjølelse
13. november 2018
Hard trening etter forkjølelse
Hard trening etter forkjølelse
14. november 2018

Hvordan trene etter forkjølelse

Hvordan trene etter forkjølelse

Stock.adobe.com

Hvordan trene etter forkjølelse

Hvordan trene etter forkjølelse. Lær mer om hvordan du kan trene etter en kortere eller lenger periode med forkjølelse.

Trening etter forkjølelse

Etter en kortere eller lenger periode med forkjølelse kan det være smart å tenke på hvordan du skal legge opp treningen i etterkant. Avhengig av hvor kraftig forkjølelsen har vært, bør du tenke igjennom hvordan du kan ha en gradvis opptrapping av treningen, inntil du trener som normalt igjen.

I denne artikkelen vil du lære hvordan du kan trene deg opp igjen etter en forkjølelse.

Forkjølelse

Forkjølelse er en øvre luftveisinfeksjon forårsaket av et virus. Med øvre luftveisinfeksjon menes betennelsesforandringer i nese, svelg og luftrør. Tilstanden er karakterisert ved sår hals, slapphet og lav feber i starten. Disse symptomene forsvinner i løpet av få dager og etterfølges av nesetetthet, snue og hoste som kommer i løpet av 24 til 48 timer etter symptomstart (Kilde: NHI).

Hvordan trene deg opp igjen etter forkjølelse

Etter en forkjølelse vil du i varierende grad være redusert som en følge av forkjølelsen. Lytt til kroppen og gjør en vurdering på hvordan du føler deg i etterkant av forkjølelsen. Det kan hende at du har etterdønninger av forkjølelsen, at du fremdeles er litt tett i nesen og hoster innimellom. Ut ifra denne vurderingen avgjør du om du er klar for å trene etter forkjølelse eller ikke.

Korte treningsøkter med svært lav intensitet etter forkjølelse

Det er viktig at du gjennomfører de første treningsøktene etter forkjølelse som restitusjonstrening med svært lav intensitet. Det kan være at du ikke har trent på en ukes tid når du har vært syk, og du bør la kroppen få en mest mulig myk overgang til trening igjen etter forkjølelsen. Det gjør du ved å gjennomføre et par rolige og korte treningsøkter. Avhengig av hvor godt trent du er, kan det være snakk om jogging i alt fra 10-30 minutter. Å starte opp treningen etter en forkjølelse med samme intensitet som før du var syk, kan være brutalt, og heller ikke særlig lurt med tanke på forebygging av skader. Å trene på denne måten etter en forkjølelse er heller ikke særlig motiverende.

Dropp trening med hard intensitet den første uka etter forkjølelse

Du bør la være å trene med hard intensitet den første uke etter forkjølelse. Selv om det er fullt mulig å gjenoppta vanlig trening etter et par rolige treningsøkter, bør du heller ha fokus på rolig trening, og ha en gradvis økning i hvor lenge du trener disse øktene. Husk at det meste av treningen du gjennomfører i løpet av en treningsuke skal være med lav intensitet, så du går ikke glipp av noe ved å ta det rolig den første uka etter forkjølelse.

Trening med moderat til hard intensitet etter forkjølelse

Når du etter en ukes tid etter forkjølelse gjenopptar trening med moderat til hard intensitet, bør du likevel trene med litt lavere intensitet enn du gjorde før forkjølelse. Dette kan være lurt på grunn av at du kanskje har hatt et treningsavbrekk når du var syk, og er ikke helt på topp etter forkjølelsen. Husk også å trene progressivt, ved at du har en gradvis økning i intensitet når du trener med høy intensitet.

Hvordan trene etter forkjølelse

Det rolig i de første treningsøktene etter forkjølelse, og dropp gjerne trening med moderat til hard intensitet den første uka etter forkjølelsen. Når du gjenopptar vanlig trening igjen, kan det være smart å trene med litt lavere intensitet, når du gjennomfører intervalltrening og annen trening med høyere intensitet.

Relaterte artikler:

Trene med forkjølelse

Trene med sår hals

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *