Trening som får deg i form
Trening som får deg i form
25. oktober 2018
Når på dagen det er best å trene
Når på dagen det er best å trene
25. oktober 2018

Hvordan trene dagen før løp

Hvordan trene dagen før løp

Hvordan trene dagen før løp

Hvordan trene dagen før løp. Lær hvordan du skal trene dagen før løp basert på målsetning, treningsprogram du har fulgt og distansen du skal løpe.

Trening dagen før løp

Hvordan du skal trene dagen før løp vil avhenge av flere faktorer, blant at hvilken distanse du trener for og hvilke ambisjoner du har for løpet. Også hvordan du har trent helt frem mot løpet vil ha noe å si for hvordan du skal trene dagen før løp.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du skal trene før løp, avhengig av distanse, målsetning og hvordan du trent frem mot løpet.

Hvordan trene dagen før løp basert på målsetning

Hvilke ambisjoner og målsetning du for løpet du skal delta i, vil ha noe å si for hvordan du trener dagen før et løp. Er målsetningen din å fullføre en gitt distanse, kan det være at du hviler dagen før du skal løpe. Dette kan også avhenge av hva slags distanse du ønsker å fullføre. Er målet å fullføre maraton for første gang, bør du absolutt hvile dagen før løp. Er målet å fullføre en kortere distanse, kan det være at du kan gå deg en kort tur dagen før løp. Trener du for å løpe en gitt distanse på en bestemt tid, kan det være at du gjennomfører en kort treningsøkt med spesifikk trening rettet mot distansen du trener for, og ofte vil dette være trening som er ment å vekke muskulaturen tett opp mot løpet.

Hvordan trene dagen før løp basert på treningsprogrammet du har fulgt

Det er viktig å huske på at treningen du gjennomfører dagen før løp, ikke vil gjøre deg i bedre form enn du er. Men det er en del du kan gjøre for at du skal ha et dårligere utgangspunkt når du står på startstreken, selv dagen før løpet. Ikke prøv på noe nytt dagen før et løp. Det gjelder ikke bare trening, men også hva du spiser og drikker. Løpere som føler at de ikke har fått gjort alt riktig i treningsperioden i forkant, og tenker at dette kan fikses på den siste uka og dagen før løpet, er i faresonen her. Det er nok av løpere som har prøvd seg på krumspring som å intensivere løpetreningen den siste uka, eller spiser og drikker noe som skal gi en ekstra puff i forkant av løpet. Du skal ikke prøve på det. Utover det å trappe ned på den treningen du allerede har gjennomført over et visst tidsrom, er det svært lite du kan gjøre de siste ukene, utenom å bygge opp et overskudd i forkant av løpet. Dette er viktig for alle distanser, men spesielt viktig dersom du skal løpe halvmaraton eller lenger.

Hvordan trene dagen før basert på hvilken distanse du skal løpe

Hvilken distanse du skal løpe vil ha betydning for hvordan du skal trene dagen før et løp.

Skal du løpe en kort- eller mellomdistanse, fra 400-300 meter, bør du gjennomføre raske sprintervaller på underlaget du skal konkurrere. Lengden på disse sprintervallene bør varieres med hensyn til hvor lang distanse du skal løpe. Intensiteten på disse intervallene bør være høy, men du bør bare gjennomføre et lite antall repetisjoner. Husk at denne treningen skal gjennomføres dagen før løpet, så det er viktig at du ikke gjennomfører trening som tapper deg for energi.

Skal du løpe 5000 eller 10 000 meter, vil mye av de samme prinsippene gjelde som for kort- og mellomdistanse, men du bør øke lengden på intervallene noe. Intensiteten bør være tilsvarende lavere, og som for kortere distanser, bør du gjennomføre færre repetisjoner. Er du usikker på om du tåler å løpe eksempelvis 3×400-600 meter dagen før 5000 eller 10 000 meter løp, så la være. Da kan det hende at du heller skal gjennomføre 5-10 stigningsløp som varer 15-20 sekunder. Dette kan være nok til å trigge muskulaturen dagen før løpet.

Løper du halvmaraton eller maraton, skal du være veldig forsiktig med å gjennomføre fartstrening dagen før løpet. Eliteløpere gjennomfører gjerne en planlagt treningsøkt dagen før løpet, men disse løperne kjenner seg selv og sine grenser veldig godt, og vet akkurat hva slags trening de skal gjennomføre dagen før langdistanseløp. Er du usikker på hva du skal trene dagen før halvmaraton eller maraton, så jogg med svært lav intensitet i 15-30 minutter eller gå deg en tur. Det vil ofte være nok til å holde muskulaturen i gang dagen før løpet. Skal du fullføre maraton så kan du ta en hviledag dagen før løpet med god samvittighet.

Hvordan trene dagen før løp

Hvordan du skal trene dagen før et løp vil som vi har sett avhenge hvilket mål du har med løpet, noe som ofte henger sammen med formnivået ditt. Ferske løpere vil oftere ha som mål å fullføre et løp, enn mer erfarne løpere. Erfarne løpere kan dermed, men ikke nødvendigvis, ha bedre forutsetninger for å gjennomføre en spesifikk form for trening dagen før et løp. Denne treningen må uansett tilpasses med tanke på hvilken distanse du trener for. Er du usikker på om du skal trene dagen før løp, lar du være. Formen din blir verken dårligere eller bedre av det.

Relaterte artikler:

Hvordan trene uka før maraton

Tips til nedtrapping før maraton

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *