Hvordan trene alene
Hvordan trene alene
10. februar 2019
Hvordan trene mer
Hvordan trene mer
10. februar 2019

Hvordan trene best mulig

Hvordan trene best mulig. Lær hvordan du kan få til å trene best mulig med utgangspunkt i ditt formnivå, slik at du får en best mulig formutvikling.

Å trene best mulig

Å trene best mulig er vel noe alle har et ønske om når de trener, og handler i liten grad om å trene hardest mulig. Når det blir lagt ned mye tid og energi i treningen, vil vi gjerne ha noe igjen i form av best mulig effekt og treningsutbytte. Det som er bra med trening er at du vil alltid ha noe igjen for treningen, uansett hvordan du gjennomfører den. Hvordan trene best mulig handler om gjøre noen små grep for at du skal ha en best mulig treningseffekt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hva du med enkle grep kan gjøre for å trene best mulig.

Trene best mulig med utgangspunkt i eget formnivå

Som for alt annet du skal lære i livet, bør treningen du gjennomfører være tilpasset ditt formnivå. Når du hele tiden trener med utgangspunkt i eget formnivå trener du i takt med hva kroppen din tåler av trening, og du kan ha en kontinuerlig og god formutvikling. Når kroppen din hele tiden er sterk nok til absorbere treningen, vil det også bidra til å redusere risikoen for skader. Kanskje det beste av alt er at å trene på denne måten er motiverende. Du har hele tiden full kontroll på treningen.

Trene best mulig med tilstrekkelig restitusjon

Restitusjon er like viktig som treningen du gjennomfører. Det er når du restituerer at du blir raskere, sterkere og mer utholdende. Planlegge restitusjon på lik linje som du planlegger trening. Restituere også når du føler behov for det. Lytt til kroppens signaler og la den bestemme når du skal restituere. Den tar ikke feil.

Hvordan trene best mulig med variasjon

Variasjon gjør treningen mer motiverende og kan bidra til du utsetter stagnasjon. Å variere gjør treningen mer allsidig og motiverende. Trening er mye repetisjon, så det å variere vil være viktig. Trener du løping bør du variere med tanke på hvilke løyper og underlag du trener på, også med hvilken intensitet du trener. Variere med hvilken intensitet du løper. Når du løper rolige turer kan du avslutte løpeturene med 4-5 fartsøkninger, for å bryte opp i det samme tempoet. Løp intervaller progressivt. Hvis du løper intervaller på tre minutter, kan du øke farten gradvis for hvert minutt. Legg også inn raske avslutninger på langturer. Tenk variasjon også for andre typer fartstrening, som tempotrening og fartslek.

Hvordan trene best mulig

Hvordan trene best mulig handler mye å ta utgangspunkt i hvor du er treningsmessig, og du bygger deg gradvis opp i samsvar med hva du tåler av trening. Det tar tid å trene seg opp for å bli i best mulig form, men gjør du det, kan du bli i ditt livs form.

Relaterte artikler:

Trening som gir fremgang

Effektiv trening for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *