Hvordan trene bakkeintervall på mølle

0
837
Hvordan trene bakkeintervall på mølle
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Å trene motbakkeintervaller kan være meget effektivt og kombineres med løpetrening ute. Lær hvordan du skal trene bakkeintervaller på tredemølle!

Trene motbakkeintervaller på tredemølle

Kanskje har du en tredemølle hjemme, eller du har tilgang til tredemølle gjennom et treningsstudio. Å trene på tredemølle kan være et godt supplement til løpetreningen du gjennomfører ute. Spesielt når det er vinter og glatt og kaldt ute, kan intervalltrening på mølle være et godt alternativ. For å trene bakkeintervaller på mølle, må du ha tredemølle du kan legge inn stigning på mellom 5-15 prosent, for å simulere en bakke du kan trene intervaller i. Pass på at du ikke stiller mølla så bratt at du øker risikoen for å falle. Dette er spesielt viktig når du skal av tredemølla etter et intervall. Husk at du mister frasparket når du trener bakkeintervaller på mølle. Å løpe på mølle generelt vil gjøre at du bruker leggmuskulaturen enn hvis du løper ute. For å kompensere for dette bør du legge inn styrkeøvelser på legger, eksempelvis ved å gjennomføre tåhev i ribbe eller trapp. Det beste er kanskje å kombinere løping på mølle med løping ute.

Hvordan trene bakkeintervaller på tredemølle

Still først inn mølla på ønsket stigning. Helningen på mølla skal være bratt, men ikke for bratt slik at du ikke får til et skikkelig steg når du løper. Prøv deg fram med hvilke fart du skal ha når du løper bakkeintervaller i forskjellige lengder. Trene bakkeintervaller med en varighet på alt fra 30 sekunder til 2 minutter, litt avhengig av hva du trener for. Gå rolig på mølle tilsvarende halve tiden tok å løpe intervallet. Alternativ kan du hvile med beina på hver side av båndet.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Løping på tredemølle om vinteren

Effektiv trening på tredemølle for nybegynnere

Annonse fra X-LIFE